details
Original Title |
Geschlechtsbezogene Wissenskonzepte von Kindern unter sechs Jahren. Ein Problemaufriss |
---|---|
Parallel title | Gender-related knowledge and role concepts of children of prep-school age |
Author | Kasüschke, Dagmar |
Source | Rendtorff, Barbara [Hrsg.]; Prengel, Annedore [Hrsg.]: Kinder und ihr Geschlecht. Opladen u.a. : Verlag Barbara Budrich 2008, S. 191-202. - (Jahrbuch Frauen- und Geschlechterforschung in der Erziehungswissenschaft; 4) |
Document | full text (283 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Wissen; Empirische Untersuchung; Gruppendiskussion; Einstellung <Psy>; Geschlechterrolle; Kind; Biologie; Geschlecht; Typologie; Deutschland |
sub-discipline | Gender Studies and Education Early Childhood Education and Care |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-86649-181-6; 9783866491816 |
Language | German |
Year of creation | 2008 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | In diesem Beitrag wird der Frage nachgegangen, was Kinder über ihr eigenes Geschlecht und das anderer wissen und denken und inwieweit sich hier schon soziale Konstruktionen einer Geschlechtertypisierung zeigen. Dabei werden Forschungsarbeiten zu diesem Thema referiert und erste Ergebnisse einer eigenen Untersuchung der Freiburger Projektgruppe vorgestellt. Es zeigt sich, dass geschlechtsbezogenes Wissen von jungen Kindern nicht generell entwicklungsbedingten Phasen der kognitiven und sprachlichen Fähigkeiten unterliegt, sondern dass die Rollenkonzepte von Kindern durchaus flexibler sind als wir Erwachsenen annehmen, wenn sie unmittelbar das eigene Leben der Kinder betreffen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In this article the author pursues the issue of what young children know and believe about sex and gender concerning themselves and other people and which social constructions of sex- and gendertyping will be demonstrated. After discussing other research studies the results of three Freiburg projects will be presented. Some important findings are that young children's knowledge of sex and gender is not generally determined by their cognitive and linguistic development but in a way which is more flexible than adults accept if the problems are related to the children's real lives. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Kinder und ihr Geschlecht |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 11.10.2013 |
Citation | Kasüschke, Dagmar: Geschlechtsbezogene Wissenskonzepte von Kindern unter sechs Jahren. Ein Problemaufriss - In: Rendtorff, Barbara [Hrsg.]; Prengel, Annedore [Hrsg.]: Kinder und ihr Geschlecht. Opladen u.a. : Verlag Barbara Budrich 2008, S. 191-202. - (Jahrbuch Frauen- und Geschlechterforschung in der Erziehungswissenschaft; 4) - URN: urn:nbn:de:0111-opus-82172 - DOI: 10.25656/01:8217 |