search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Original Title
Assessing competencies across the lifespan within the German National Educational Panel Study (NEPS) - Editorial
Parallel titleDiagnose von Kompetenzen über die Lebensspanne im Rahmen des Nationalen Bildungspanels (NEPS) - Editorial
Authors ; ;
SourceJournal for educational research online 5 (2013) 2, S. 5-14 ZDB
Document
Keywords (German)Bildungsforschung; Panel; Kompetenz; Modell; Diagnose; Kompetenzmessung; Konzeption; Rahmenplan; Bildungsprozess; Lebensspanne; Bildungslaufbahn; Längsschnittuntersuchung; Einführung; Deutschland
sub-disciplineEmpirical Educational Research
Document typeArticle (journal)
ISSN1866-6671
LanguageEnglish
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (English):The eight articles of this Special Issue describe the assessment of competencies within the German National Education Panel Study (NEPS) for major educational-stage-comprehensive assessment domains of the NEPS. The Editorial outlines the overall framework for the selection and conceptualization of the assessment of competencies against the background of existing models and approaches in national and international large-scale assessments and panel studies. The functional-integrative perspective on competencies is introduced and briefly described with reference to the competence domains integrated into the NEPS assessments. Moreover, the assessment design implemented within the first five years is presented to illustrate the scientific potential of this unique pattern of competence assessments within the NEPS. (DIPF/Orig.)
Abstract (German):Die acht Artikel dieses Special Issues beschreiben die Konzeption der Messung von Kompetenzen im Nationalen Bildungspanel (NEPS) für die Kompetenzbereiche, die etappenübergreifend und kohärent gemessen werden sollen. Das Editorial skizziert die Rahmenkonzeption für die Auswahl und Konzeption der Kompetenzmessungen im NEPS vor dem Hintergrund bestehender theoretischer Modelle und Konzeptionen in nationalen und internationalen large-scale assessments und Längsschnittstudien. Die funktional-integrative Perspektive auf Kompetenzen wird vorgestellt und mit Bezug auf die Kompetenzdomänen des NEPS beschrieben. Zudem wird das Erhebungsdesign der ersten fünf Jahre vorgestellt, um das spezifische wissenschaftliche Potenzial zu illustrieren, das sich über die Implementation dieser Rahmenkonzeption zur Messung von Kompetenzen im NEPS ergibt. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalJournal for educational research online Jahr: 2013
Statistics Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication07.11.2013
Suggested CitationArtelt, Cordula; Weinert, Sabine; Carstensen, Claus H.: Assessing competencies across the lifespan within the German National Educational Panel Study (NEPS) - Editorial - In: Journal for educational research online 5 (2013) 2, S. 5-14 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-84220
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)