details
Original Title |
Bildung für eine Nachhaltige Entwicklung im Vergleich mit Globalem Lernen und Umweltbildung |
---|---|
Parallel title | Education for a sustainable development in comparison with global education and environmental education |
Authors | Künzli David, Christine; Bertschy, Franziska; Di Giulio, Antonietta |
Source | Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 32 (2010) 2, S. 213-231 |
Document | full text (267 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Nachhaltige Entwicklung; Umweltbildung; Globales Lernen; Bildungssystem; Fächerübergreifendes Lernziel; Schweiz |
sub-discipline | General Educational Science Environmental Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0252-9955; 02529955 |
Language | German |
Year of creation | 2010 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | Derzeit finden sich zahlreiche Initiativen, um Bildung für eine Nachhaltige Entwicklung (BNE) im Bildungssystem zu verankern. Eine zentrale Frage in diesem Zusammenhang stellt sich nach dem Verhältnis zwischen BNE, globalem Lernen und Umweltbildung. Zum einen wird befürchtet, mit BNE komme zum großen Katalog bisheriger "Bindestrich-Erziehungen" eine weitere hinzu, zum anderen ist zu beobachten, dass fächerübergreifende Bildungsanliegen und insbesondere globales Lernen und Umweltbildung auffallend oft auf BNE bezogen werden - BNE scheint also offenbar an bereits bestehende fächerübergreifende Bildungsanliegen anschlussfähig. Der vorliegende Beitrag ist dieser Frage nach dem Verhältnis von BNE und dem Globalen Lernen sowie der Umweltbildung gewidmet. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | At present, there are several initiatives taking place with the goal to anchor education for a sustainable development (ESD) within the educational system. Within this context, a pivotal question arises regarding the relationship between ESD, global education and environmental education. On one hand, it is feared that ESD adds yet another educational sub-area to the already vast catalogue, on the other hand, observations suggest that demands for interdisciplinary educational requirements, particularly global education and environmental education, are often related to ESD - thus, ESD apparently can be connected to existing interdisciplinary demands for education. This article is dedicated to this question concerning the relationship between ESD and global education as well as environmental education. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften Jahr: 2010 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 12.03.2014 |
Citation | Künzli David, Christine; Bertschy, Franziska; Di Giulio, Antonietta: Bildung für eine Nachhaltige Entwicklung im Vergleich mit Globalem Lernen und Umweltbildung - In: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 32 (2010) 2, S. 213-231 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-85986 - DOI: 10.25656/01:8598 |