details
Original Title |
Explanative Diskurspraktiken in schulischen und ausserschulischen Interaktionen: Ein Kontextvergleich |
---|---|
Parallel title | Explanatory discourse practices in educational and familial interactions: A comparison of interactive contexts |
Author | Morek, Miriam |
Source | Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 33 (2011) 2, S. 211-230 |
Document | full text (4.981 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Mündliche Kommunikation; Interaktion; Erklären; Familie; Unterricht; Soziolinguistik; Gesprächsanalyse; Unterrichtsgespräch; Schweiz |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Educational Sociology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0252-9955; 02529955 |
Language | German |
Year of creation | 2011 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | Der Beitrag präsentiert ausgewählte Ergebnisse einer soziolinguistischen, gesprächsanalytisch verfahrenden Studie zu Interaktionsmustern mündlichen Erklärens in familialen Alltagsroutinen und schulischen Unterrichtsgesprächen. Nach einer Skizzierung allgemeiner Grundstrukturen des mündlichen Erklärens werden drei qualitativ unterschiedliche familiale Interaktionsmuster im Umgang mit kindseitigem Erklären vorgestellt, die jeweils als Ausdruck unterschiedlicher (diskurs)sozialisatorischer Praktiken verstanden werden können. Im zweiten Teil des Beitrags werden Spezifika unterrichtlich situierten kindseitigen Erklärens herausgearbeitet. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This article reports results from a qualitative sociolinguistic study on explaining as a discourse practice in ordinary conversations at home and in classroom interaction. Drawing on conversation analytic methods, interactive patterns in six first graders' families and classrooms are empirically reconstructed, focussing on explanatory sequences with children as explanation-givers. First, general interactive and communicative structures of providing explanation in talk-in-interaction are presented. Secondly, three different family styles concerning the interactive accomplishment of children's explanations are worked out; these are contrasted with pupil's participation in explanation-giving situated in classroom interaction. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften Jahr: 2011 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 05.03.2014 |
Citation | Morek, Miriam: Explanative Diskurspraktiken in schulischen und ausserschulischen Interaktionen: Ein Kontextvergleich - In: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 33 (2011) 2, S. 211-230 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-86162 - DOI: 10.25656/01:8616 |