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Original Title
Child and family characteristics as risk factors for peer victimization in kindergarten
Parallel titleEigenschaften des Kindes und der Familie als Risikofaktoren für die Viktimisierung durch Gleichaltrige im Kindergarten
Authors
SourceSchweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 31 (2009) 1, S. 13-32 ZDB
Document  (221 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0252-9955; 02529955
LanguageEnglish
Year of creation
review statusPublishing House Lectorship
Abstract (English):The current study investigates whether children's difficulties (symptoms, verbal ability) mediate the impact of family variables (emotional family environment, parental education level and foreign citizenship) on peer victimization. Teachers and parents completed questionnaires; children completed the Berkeley Puppet Interview and a verbal ability test at the ages of 5 and 6 (N=163). Results show that child and family characteristics independently of each other contribute to predict peer victimization. The higher are the level of conduct problems and emotional symptoms and the lower is the children's verbal ability, the higher is the frequency of victimization experiences. Children from families with low education level present an increased risk of victimization. Results are discussed regarding educational and clinical implications. (DIPF/Orig.)
Abstract (German):Die vorliegende Studie untersucht Risikofaktoren für die Viktimisierung durch Gleichaltrige. Es wird insbesondere untersucht, ob der Einfluss von Risikofaktoren auf der Ebene des Kindes (Verhaltensauffälligkeiten, verbale Kompetenz) den Einfluss von familiären Risikofaktoren (Familienklima, Bildungsstand der Eltern, Migrationshintergrund) mediiert. Eltern und Lehrpersonen füllten Fragebogen aus; mit den Kindern im Alter von 5 und 6 Jahren (N=163) wurden das Berkeley Puppeninterview und ein Sprachtest durchgeführt. Die Analysen zeigen, dass Risikofaktoren von Kind und Familie unabhängig voneinander wirken: Je mehr Verhaltensprobleme, je mehr emotionale Symptome und je schwächer die verbalen Fertigkeiten des Kindes, umso mehr Mobbingerfahrungen macht das Kind. Kinder aus bildungsfernen Familien haben ein erhöhtes Risiko Opfer zu werden. Pädagogische und klinische Implikationen werden diskutiert. (DIPF/Orig.)
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Date of publication12.03.2014
CitationPerren, Sonja; Stadelmann, Stephanie; von Klitzing, Kai: Child and family characteristics as risk factors for peer victimization in kindergarten - In: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 31 (2009) 1, S. 13-32 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-86424 - DOI: 10.25656/01:8642
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