details
Original Title |
Eine Einschätzungsliste für Erzieher bei stationärer kinderpsychiatrischer Behandlung |
---|---|
Parallel title | Rating-List for Educators During a Stationary Treatment in a Child Psychiatry |
Authors | Hobrücker, Bernard; Kühl, Renate |
Source | Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 34 (1985) 2, S. 37-44 |
Document | full text (2.608 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Empirische Untersuchung; Diagnose; Kind; Krankenhausschule; Erziehungsschwierigkeit; Hausunterricht; Kranker; Stationäre Behandlung; Therapie; Psychiatrie; Sonderpädagogik; Sonderschule; Maßnahme |
sub-discipline | Educational Psychology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0032-7034; 00327034 |
Language | German |
Year of creation | 1985 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Ein Rating-Verfahren zur Erfassung heilpädagogischer Probleme in der stationären kinderpsychiatrischen Behandlung wird in 48 Patienten einer je Behandlungszeitraum maximal 7 Kinder umfassenden Behandlungseinheit erprobt. Die Ergebnisse belegen zum einen, dass von den durch die „Einschätzungsliste für Erzieher" erfaßten Auffälligkeiten Störungen der Intentionalität sowie der Gruppenintegration als die von Heilpädagogen vorrangig zu bearbeitenden Probleme gesehen werden. Die 34 Items der Liste wurden nach inhaltlichen Kriterien zu sieben „Problembereichen" zusammengefasst. Eine Korrelation dieser Problembereiche hat zum Ergebnis, daß sich zwei größere Problemebenen des heilpädagogischen Handelns voneinander abheben, die vorläufig als „Problemebene des konflikthaften Erlebens" sowie „Problemebene der Impulsivität" bezeichnet wurden. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | A rating procedure to collect problems of special education during stationary treatment in a child psychiatry was evaluated on 48 children, who were treated in groups of maximal 7 patients. The results show that, using the "Rating-List for Educators", two main Clusters of problems of special educational work with child psychiatric patients were elected disturbances of intentionality and disturbances of group integration. The 34 items of the list were grouped into seven problemclusters, according to their contents. A correlational analysis of these clusters shows that two levels of problems of special educational therapy can be differentiated. Preliminary they were called "Problem Level of Conflicting Experiences" and "Problem Level of Impulsiveness". (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie Jahr: 1985 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 22.01.2010 |
Citation | Hobrücker, Bernard; Kühl, Renate: Eine Einschätzungsliste für Erzieher bei stationärer kinderpsychiatrischer Behandlung - In: Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 34 (1985) 2, S. 37-44 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-8712 - DOI: 10.25656/01:871 |