details
Original Title |
Kommunikation in Online-Lerngemeinschaften. Digitale Hochschullehre im Spiegel des Pragmatismus |
---|---|
Parallel title | Communication in online learning communities - digital teaching in higher education as reflected by pragmatism |
Author | Witt, Claudia de |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 57 (2011) 3, S. 312-325 |
Document | full text (352 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Empirische Forschung; Kommunikation; Soziale Interaktion; Mediendidaktik; Medieneinsatz; Lerngemeinschaft; Lerngruppe; Soziale Software; Virtuelles Klassenzimmer; Hochschule; Fernstudium; Fernuniversität; E-Learning; Forscher; Online; World Wide Web; Deutschland; Hagen |
sub-discipline | Media Education Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 2011 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Artikel behandelt einen mediendidaktischen Ansatz der digitalen Hochschullehre, der auf den pädagogischen Pragmatismus von John Dewey zurückgeht. Deweys Ansatz wird dabei in dem Konzept der Community of Inquiry fortgeführt, das Grundlagen für eine forschende Online-Gemeinschaft beinhaltet. Dabei wird für das Erreichen einer akademischen Reflexions- und Urteilsfähigkeit die Kommunikation der Lernenden untereinander als wesentliche Voraussetzung gesehen. Am Bespiel der Fern-Universität in Hagen wird gezeigt, wie mit dem Einsatz digitaler Medien (E-Learning) im Bereich des Fernstudiums der kommunikative Austausch der Lernenden im Sinne einer lernenden Gemeinschaft gefördert werden kann. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The author discusses a media-didactic approach to digital teaching in higher education which has its origin in the pedagogical pragmatism of John Dewey. Dewey's approach is taken up and further developed in the concept of the Community of Inquiry, which contains fundamentals for an online community doing research. In this, communication among learners is considered an essential prerequisite for attaining the ability to reflect and judge on an academic level. Using the Hagen Open University as an example, the author shows how, in the field of open-university courses, the communicative exchange among students in the sense of a learning community can be promoted through the use of digital media (e-learning). (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 2011 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 25.02.2014 |
Citation | Witt, Claudia de: Kommunikation in Online-Lerngemeinschaften. Digitale Hochschullehre im Spiegel des Pragmatismus - In: Zeitschrift für Pädagogik 57 (2011) 3, S. 312-325 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-87272 - DOI: 10.25656/01:8727 |