details
Original Title |
Online-Diskussionen in der Hochschullehre. Kooperationsskripts können das fachliche Argumentieren verbessern |
---|---|
Parallel title | Online discussions in academic teaching - cooperation scripts as a means of improving specialist debates |
Authors | Fischer, Frank; Stegmann, Karsten; Wecker, Christof; Kollar, Ingo |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 57 (2011) 3, S. 326-337 |
Document | full text (388 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Empirische Forschung; Kognitiver Prozess; Kooperatives Lernen; Wissenserwerb; Soziale Software; Argumentation; Hochschulunterricht; Hochschule; E-Learning; Diskussion; Wirkung; Online; Deutschland |
sub-discipline | Media Education Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 2011 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Online-Diskussionen in der Hochschullehre weisen oft ein suboptimales Qualitätsniveau auf, wenn sie nicht angemessen strukturiert werden. In diesem Beitrag werden empirische Studien und aktuelle Forschungsthemen zur Strukturierung von Online-Diskussionen mit Kooperationsskripts vorgestellt. Die Ergebnisse der Studien zeigen, dass Kooperationsskripts eine effektive Möglichkeit zur instruktionalen Unterstützung des Argumentierens in studentischen Online-Diskussionen sein können. Im Hinblick auf den Wissenserwerb aus Online-Diskussionen helfen die Studien, zwischen förderlichen, wirkungslosen und sogar hinderlichen Arten von Kooperationsskripts zu unterscheiden. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Unless they are adequately structured, online discussions in university teaching often reveal a suboptimal level of quality. The authors present empirical studies and recent research topics concerning the structuring of online discussions by means of collaboration scripts. The results of these studies show that collaboration scripts can be an effective means of providing instructional support for argumentation among students in online discussions. With regard to the acquisition of knowledge through online discussions, these studies also allow to differentiate between facilitative, ineffective, or even impeding types of collaboration scripts. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 2011 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 25.02.2014 |
Citation | Fischer, Frank; Stegmann, Karsten; Wecker, Christof; Kollar, Ingo: Online-Diskussionen in der Hochschullehre. Kooperationsskripts können das fachliche Argumentieren verbessern - In: Zeitschrift für Pädagogik 57 (2011) 3, S. 326-337 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-87284 - DOI: 10.25656/01:8728 |