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Original Title
Digitale Präsenz - der didaktische Mehrwert der Mediengestaltung
Parallel titleDigital presence - the didactic surplus value of media design
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 57 (2011) 3, S. 338-349 ZDB
Document  (344 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In der Didaktik des E-Learning liegt der Untersuchungsschwerpunkt auf den neuen Möglichkeiten der computervermittelten Kommunikation. Ein weiteres Feld, auf welchem die digitalen Medien lernförderliche Perspektiven eröffnen, sind die Gestaltungsmittel. Dieser Aspekt wurde in den neunziger Jahren intensiv in Zusammenhang mit "Multimedia" diskutiert, fand jedoch im E-Learning nur teilweise eine Fortführung. Ausgehend vom Konzept der Präsenz, d.h. der Sinnlichkeit stiftenden Anteile ästhetischer Erfahrung, wird untersucht, inwiefern in den digitalen Gestaltungsmöglichkeiten ein didaktisches Potenzial für die Hochschullehre liegt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Recent investigations of the new possibilities of computer-mediated communication focus on the didactics of e-learning. Another area in which digital media open up perspectives conducive to learning is that of the different means of design. This aspect had been discussed quite intensely during the 1990s, within the context of "multimedia"; however, this debate was only partially continued within the field of e-learning. Based on the concept of presence, i.e. those parts of the aesthetic experience generating sensuality, the author examines in how far the digital possibilities of design offer a didactic potential for teaching in higher education. (DIPF/Orig.)
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Date of publication25.02.2014
CitationPietraß, Manuela: Digitale Präsenz - der didaktische Mehrwert der Mediengestaltung - In: Zeitschrift für Pädagogik 57 (2011) 3, S. 338-349 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-87297 - DOI: 10.25656/01:8729
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