details
Original Title |
Konzepte der Individuellen Förderung |
---|---|
Parallel title | Concepts of individual fostering |
Authors | Klieme, Eckhard ; Warwas, Jasmin |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 57 (2011) 6, S. 805-818 |
Document | full text (362 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Kompetenz; Pädagogisches Handeln; Empirische Forschung; Anpassung; Begriff; Selbstregulation; Diagnostik; Förderung; Grundschule; Lehrer; Schüler; Lernvoraussetzungen; Individualisierung; Binnendifferenzierung; Differenzierender Unterricht; Unterrichtsmethode; Selbstgesteuertes Lernen; Training; Definition; Diskurs; Konzeption; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Extra information | Research data, study details and survey instruments |
Language | German |
Year of creation | 2011 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | "Individuelle Förderung" wird hier als erzieherisches Handeln unter konsequenter Berücksichtigung personaler Lern- und Bildungsvoraussetzungen definiert. Der Begriff ist im vergangenen Jahrzehnt zu einem zentralen Topos des öffentlichen Bildungsdiskurses in Deutschland geworden, in der wissenschaftlichen Literatur jedoch vergleichsweise selten zu finden, weil er ein eigentlich selbstverständliches Merkmal pädagogischen Handelns beschreibt. Der Beitrag arbeitet den erziehungswissenschaftlichen und bildungspolitischen Diskurs zum Thema auf. Daran anknüpfend werden Varianten eines pädagogischen Verständnisses von individueller Förderung vorgestellt, die zumeist unter anderen Begriffen diskutiert werden, sowie empirische Befunde zur Wirksamkeit der Varianten angeführt. Abschließend werden die der individuellen Förderung zugrunde liegenden Wirkmechanismen beschrieben und Perspektiven für die pädagogische Praxis sowie die erziehungswissenschaftliche und psychologische Forschung zu individueller Förderung aufgezeigt. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | "Individual fostering" is defined as educative action consistently taking into consideration individual preconditions of learning and education. In the past decade, the term has become a central topic in the public debate on education. In the scientific literature, however, it surfaces by far less frequently because it describes a feature of pedagogical action which is more or less self-evident. The authors analyze the educational and political discourse on the topic, and subsequently outline different variants of a pedagogical concept of individual fostering, mostly discussed under different labels, as well as empirical findings regarding the efficiency of these variants. Finally, the mechanisms underlying effective individual fostering are described, and perspectives for the pedagogical practice and for educational and psychological research on individual support are outlined. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 2011 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 12.03.2014 |
Citation | Klieme, Eckhard; Warwas, Jasmin: Konzepte der Individuellen Förderung - In: Zeitschrift für Pädagogik 57 (2011) 6, S. 805-818 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-87822 - DOI: 10.25656/01:8782 |