details
Original Title |
Sind Förderschullehrkräfte anders? Eine vergleichende Einschätzung von Expertinnen und Experten aus Regel- und Förderschulen |
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Parallel title | Are special education teachers different? A comparative appraisal of experts from ordinary schools and from special schools |
Authors | Weiß, Sabine; Kollmannsberger, Markus; Kiel, Ewald |
Source | Empirische Sonderpädagogik 5 (2013) 2, S. 167-186 |
Document | full text (210 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lehrer; Förderschule; Regelschule; Anforderungsprofil |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Social Work and Social Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 1869-4934; 18694934 |
Language | German |
Year of creation | 2013 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Unterscheiden sich die Anforderungen an Lehrpersonen im Förderschulbereich von denen im Regelschulbereich? Mittels Gruppendiskussionen wurden schulartspezifische Anforderungsprofile für alle Schularten erstellt. In den Anforderungsprofilen zeigten sich schulartübergreifende Anforderungen, v. a. soziale bzw. an der Interaktion mit Schülerinnen und Schülern orientierte Anforderungen, aber auch Unterschiede zwischen den Schulformen. Wesentliche Unterschiede der Anforderungen von Förderschullehrpersonen gegenüber der Regelschule liegen einerseits in der Bedeutsamkeit der Handlungsfähigkeit in Gefährdungssituationen, andererseits in einer positiven, wertschätzenden Haltung im Sinne eines "Mandats" gegenüber den Schülerinnen und Schülern. Den theoretischen Rahmen der Studie bildet das professionstheoretische Konzept von L.S. Shulman zur pädagogischen Signatur. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Do job requirements of special needs teachers differ from job requirements of regular school teachers? By interviewing teachers of different school types in form focus groups composed central job requirement are elaborated. A comparison of the requirement profiles highlights social competencies being important for all teachers. There are also different settings of priorities related to different requirements working with students with special needs: strategies to deescalate and a positive, respectfully attitude on students characterize the special needs teachers' profession. The theoretical frame of the following research is L.S. Shulmans concept of a pedagogical signature. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Empirische Sonderpädagogik Jahr: 2013 |
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Date of publication | 15.07.2014 |
Citation | Weiß, Sabine; Kollmannsberger, Markus; Kiel, Ewald: Sind Förderschullehrkräfte anders? Eine vergleichende Einschätzung von Expertinnen und Experten aus Regel- und Förderschulen - In: Empirische Sonderpädagogik 5 (2013) 2, S. 167-186 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-89162 - DOI: 10.25656/01:8916 |