search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Gewalt in der Schule. Problemanalyse und Handlungsmöglichkeiten
Parallel titleViolence in School - Analyzing a Phenomenon and Outlining Concepts of Practice-Focused Prevention and Intervention
Author
SourcePraxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 46 (1997) 3, S. 169-181 ZDB
Document  (2.736 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0032-7034; 00327034
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der vorliegende Beitrag beschäftigt sich mit dem seit einigen Jahren in der Öffentlichkeit kontrovers diskutierten Thema der Gewalt in der Schule. Der Skizzierung des aktuellen Forschungsstandes und der Nennung von Ursachenerklärungen schließt sich die Darstellung des DFG-Forschungsprojektes „Gewalt in der Schule" an. In diesem vierstufigen Programm zur Analyse und Prävention von Gewalt in der Schule soll ein möglichst umfassendes Bild über Ausmaß und Erscheinungsformen gewaltförmigen Verhaltens sowie deren Bedingungskonstellationen im schulischen und außerschulischen Kontext ermittelt werden. Zum Schluß werden einige Anregungen für schulische Handlungsmöglichkeiten zur Gewaltprävention und -intervention gegeben. Diese Empfehlungen stellen eine Bündelung von in der Literatur vorfindbaren Vorschlägen dar.(DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article deals with a topic being controversially discussed in public for several years now: violence in school. Following the outlining of the current state of research and the naming of causes is a representation of the research-projekt 'Violence in School' sponsored by the German Research Community (Deutsche Forschungsgemeinschaft, DFG). This four-stage program which was designed to analyze and prevent violence in school has set itself the aim to get a comprehensive idea of extent and appearance of violent behavior as well as to find condition-constellations in the school environment and also externally. Finally, some ideas for prevention and intervention of violence in school are given. Those recommendations represent a set of proposals that can be found in the bibliography.(DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication24.02.2010
CitationMeier, Ulrich: Gewalt in der Schule. Problemanalyse und Handlungsmöglichkeiten - In: Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 46 (1997) 3, S. 169-181 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-8933 - DOI: 10.25656/01:893
export files

share content at social platforms