search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Sozialisation als reflexive Vergesellschaftung
Parallel titleSocialization as reflexive social membering
Author
SourceZSE : Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation 22 (2002) 2, S. 167-177 ZDB
Document  (871 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0720-4361; 1436-1957; 07204361; 14361957
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Vor dem Hintergrund der klassischen sozialisationstheoretischen Auffassung von Entwicklung als Individualisierung durch Vergesellschaftung werden anhand von Befunden aus der Kindheitsforschung, der Entwicklungspsychologie, der Erwachsenen- und der Sexualpädagogik einige der wichtigsten Argumente vorgestellt, die in der aktuellen Sozialisationsdiskussion eine epistemologische Wende vom Modell des vergesellschafteten Subjekts zur Selbstsozialisation nahelegen. Durch die Zentrierung auf ein Selbst, das sich durch die eigenständige Wahrnehmung von subjektiv sich bietenden Vergesellschaftungsoptionen individualisiert, geraten jedoch die aus sozialisationstheoretischer Sicht elementaren Zusammenhänge zwischen den Formen der gesellschaftlichen Ordnung, der sozialen Handlungspraxis und der biographischen Entwicklung aus dem Blick. Dagegen verteidigt der Begriff der reflexiven Vergesellschaftung die paradigmatischen Ansprüche der klassischen Sozialisationstheorie gerade auch, indem er sich die deskriptiven Stärken des Selbstsozialisationskonzepts zu eigen macht. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Socialization theory traditionally views human development as individualization via social integration. Against this background, the article examines why an epistemological shift is occurring - from the socialized subject to self-socialization. This will be done with reference to arguments from childhood research, developmental psychology, adult education and sexual pedagogy. But focusing on a subject as an agent of his or her own development, taking and realizing social options, ignores the fact that society, individual action and biography are interconnected. In contrast, the concept of reflexive socialization defends the conceptual demands of socialization theory by using the descriptive potential of the self-socialization discussion. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication06.05.2014
CitationVeith, Hermann: Sozialisation als reflexive Vergesellschaftung - In: ZSE : Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation 22 (2002) 2, S. 167-177 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-89319 - DOI: 10.25656/01:8931
export files

share content at social platforms