details
Original Title |
Sozialisation als reflexive Vergesellschaftung |
---|---|
Parallel title | Socialization as reflexive social membering |
Author | Veith, Hermann |
Source | ZSE : Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation 22 (2002) 2, S. 167-177 |
Document | full text (871 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Pädagogik; Sozialisation; Individualisierung; Soziologie; Reflexivität; Theorie |
sub-discipline | General Educational Science Educational Psychology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0720-4361; 1436-1957; 07204361; 14361957 |
Language | German |
Year of creation | 2002 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Vor dem Hintergrund der klassischen sozialisationstheoretischen Auffassung von Entwicklung als Individualisierung durch Vergesellschaftung werden anhand von Befunden aus der Kindheitsforschung, der Entwicklungspsychologie, der Erwachsenen- und der Sexualpädagogik einige der wichtigsten Argumente vorgestellt, die in der aktuellen Sozialisationsdiskussion eine epistemologische Wende vom Modell des vergesellschafteten Subjekts zur Selbstsozialisation nahelegen. Durch die Zentrierung auf ein Selbst, das sich durch die eigenständige Wahrnehmung von subjektiv sich bietenden Vergesellschaftungsoptionen individualisiert, geraten jedoch die aus sozialisationstheoretischer Sicht elementaren Zusammenhänge zwischen den Formen der gesellschaftlichen Ordnung, der sozialen Handlungspraxis und der biographischen Entwicklung aus dem Blick. Dagegen verteidigt der Begriff der reflexiven Vergesellschaftung die paradigmatischen Ansprüche der klassischen Sozialisationstheorie gerade auch, indem er sich die deskriptiven Stärken des Selbstsozialisationskonzepts zu eigen macht. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Socialization theory traditionally views human development as individualization via social integration. Against this background, the article examines why an epistemological shift is occurring - from the socialized subject to self-socialization. This will be done with reference to arguments from childhood research, developmental psychology, adult education and sexual pedagogy. But focusing on a subject as an agent of his or her own development, taking and realizing social options, ignores the fact that society, individual action and biography are interconnected. In contrast, the concept of reflexive socialization defends the conceptual demands of socialization theory by using the descriptive potential of the self-socialization discussion. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | ZSE : Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation Jahr: 2002 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 06.05.2014 |
Citation | Veith, Hermann: Sozialisation als reflexive Vergesellschaftung - In: ZSE : Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation 22 (2002) 2, S. 167-177 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-89319 - DOI: 10.25656/01:8931 |