details
Original Title |
Gewalt in der Schule - Analyse und Prävention |
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Parallel title | Violence in schools – analysis and prevention |
Authors | Melzer, Wolfgang; Darge, Kerstin |
Source | Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 49 (2000) 1, S. 16-35 |
Document | full text (587 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Peer-Beziehungen; Gewalt; Sozialisation; Schule; Schulumwelt; Prävention; Viktimisierung; Täter |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0032-7034; 00327034 |
Language | German |
Year of creation | 2000 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | In mehreren seit 1993 durchgeführten empirischen Untersuchungen der „Forschungsgruppe Schulevaluation“ an der Technischen Universität Dresden wurden vielfältige Erkenntnisse zum Ausmaß von Gewalt in der Schule, zu den Gewaltformen, den Rollen von Tätern und Opfern und den Gewaltursachen gewonnen. Neben den bekannten sozialisatorischen Einflüssen von Familie, Medienverhalten und Peers konnte auch eine Mitverursachung der Institution Schule bei der Entstehung von gewaltförmigem und gewaltaffinem Verhalten der Schüler nachgewiesen werden. Weitere Schwerpunkte unserer Forschungsgruppe waren die Beschäftigung mit Fragen der Gewaltprävention, die Durchführung einer entsprechenden Pilotstudie an einer Einzelschule und die Evaluation der realisierten Präventionsmaßnahmen. Im vorliegenden Beitrag soll über die wichtigsten empirischen Befunde und über unsere Erfahrungen mit Gewaltprävention berichtet werden.(DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The “Forschungsgruppe Schulevaluation” (Research Group for School Evaluation, Technical University of Dresden) conducted several empirical investigations which led to rich knowledge concerning the amount of violence in schools, the different forms of violence, roles that actors of and sufferers from violent action play and the causes for violence. Besides the wellknown socialisatory influence of families, media consumption and peers for the formation of violent behaviour of pupils and of behaviour that has an affinity to violence a causal influence of schools was detected. Questions concerning the prevention of violence, the conducting of pilot studies on the latter point in one single school as well as the evaluation of the preventory measures taken were important points in our work. In the present study we will present the most important empirical results and our experience with the prevention of violence.(DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie Jahr: 2000 |
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Date of publication | 25.02.2010 |
Citation | Melzer, Wolfgang; Darge, Kerstin: Gewalt in der Schule - Analyse und Prävention - In: Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 49 (2000) 1, S. 16-35 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-9083 - DOI: 10.25656/01:908 |