details
Original Title |
Qualität der Pädagogik in der stationären Kinder- und Jugendpsychiatrie |
---|---|
Parallel title | The quality of pedagogy in in-patient child and adolescent psychiatry |
Authors | Meng, Heiner; Bürgin, Dieter |
Source | Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 49 (2000) 7, S. 489-496 |
Document | full text (425 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Pädagogik; Jugendpsychiatrie; Kind; Psychiatrie; Qualität; Stationäre Betreuung; These |
sub-discipline | Educational Psychology Early Childhood Education and Care |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0032-7034; 00327034 |
Language | German |
Year of creation | 2000 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | In der Diskussion um die vergleichsweise junge Praxis der stationären Kinder- und Jugendpsychiatrie überwiegen auf der Ebene des Teamprozesses strukturelle Fragen gegenüber qualitativ-inhaltlichen. Die Behandlungsteams werden bei den zunehmend schwierigeren Behandlungsaufträgen, wie zum Beispiel bei schwer traumatisierten Jugendlichen, gezwungen, sich bezüglich der qualitativen Ebene auf die eigene Praxis zu besinnen. Dabei ist ein Konsens zwischen den Vertretern der Kinder- und Jugendpsychiatrie und der Pädagogik – als integrierten Teilen stationärer, interdisziplinärer, kinder- und jugendpsychiatrischer Behandlung – von zentraler Bedeutung. Im Sinne eines Diskussionsanstoßes werden aus kinder- und jugendpsychiatrischer Sicht 14 Thesen zur Qualität der erforderlichen Pädagogik vorgelegt.(DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In the discussion about the interdisciplinary in-patient treatment in child and adolescent psychiatry up structural questions have been more important than questions concerning qualitative aspects of the team process up to now. While the problems to solve became more complex (for example in the treatment of severely traumatised children), teams in charge of the care are challenged to define their position on a qualitative level of the treatment. A consensus between psychiatric and educational points of view is of particular importance. In order to contribute to an interdisciplinary discussion, 14 propositions from the point of view of child and adolescent psychiatry about the quality of pedagogy are put forward.(DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie Jahr: 2000 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 25.02.2010 |
Citation | Meng, Heiner; Bürgin, Dieter: Qualität der Pädagogik in der stationären Kinder- und Jugendpsychiatrie - In: Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 49 (2000) 7, S. 489-496 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-9090 - DOI: 10.25656/01:909 |