details
Monograph, Collected Work or primary publication accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-opus-91721
DOI: 10.25656/01:9172
URN: urn:nbn:de:0111-opus-91721
DOI: 10.25656/01:9172
Title |
Modellversuche in der beruflichen Bildung: Zum Transfer ihrer Ergebnisse |
---|---|
Author | Rauner, Felix |
Source | Bremen : Institut Technik und Bildung 2002, 45 S. - (ITB-Forschungsberichte; 3) |
Document | full text (383 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Modellversuch; Bildungskonzept; Berufliche Bildung; Berufsbildung; Transfer; Typologie; Bildungspolitik |
sub-discipline | Vocational Education and Training Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Contributors (corporate) | Institut Technik und Bildung, Universität Bremen |
Document type | Monograph, Collected Work or primary publication |
ISSN | 1610-0875; 16100875 |
Language | German |
Year of creation | 2002 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Modellversuche im Bildungswesen werden seit ihrer Etablierung vor drei Jahrzehnten zunehmend unter dem Gesichtspunkt des Transfers ihrer Ergebnisse bewertet. Modellversuche als experimentelle Erprobung alternativer Bildungskonzepte zur Vorbereitung bildungspolitischer Entscheidungen wurden schon bald durch Modellversuche abgelöst, die von den Akteuren vor allem als ein Instrument genutzt wurden, pädagogisch-didaktische Innovationen zu initiieren und einzuführen. Ausgehend von Erfahrungen aus dem Bereich der Modellversuche in der beruflichen Bildung wird eine Modellversuchstypologie vorgelegt, mit der ein differenziertes Transferkonzept begründet werden kann. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Over the past three decades the potential for transferability has become an increasingly important criteria for the evaluation of pilot projects in education and training. Whilst previously pilot projects had been initiated to test and compare alternative ideas and concepts for policy development, pilot projects have been increasingly developed as an instrument to initiate and implement innovation education, pedagogy and curriculum design. The paper presents a typology for transfer, based on the experience of pilot projects. (DIPF/orig.) |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 11.07.2014 |
Citation | Rauner, Felix: Modellversuche in der beruflichen Bildung: Zum Transfer ihrer Ergebnisse. Bremen : Institut Technik und Bildung 2002, 45 S. - (ITB-Forschungsberichte; 3) - URN: urn:nbn:de:0111-opus-91721 - DOI: 10.25656/01:9172 |