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Original Title
Erziehungsberatung bei sozial benachteiligten Familien
Parallel titleEducational counseling for social discriminated families
Author
SourcePraxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 50 (2001) 4, S. 265-278 ZDB
Document  (491 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0032-7034; 00327034
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Armut erfaßt immer mehr Familien mit Kindern. In Deutschland ist nahezu jedes 5. Kind von Armut betroffen. Armut ist ein besonders gravierender Risikofaktor für die Entwicklung von Kindern. Am Beispiel einer Münchner Erziehungsberatungsstelle, die sich seit 23 Jahren mit dem Thema soziale Benachteiligung befaßt, wird zunächst der Lebenssituation von Armutsfamilien nachgegangen. Die Resilienzforschung bietet Ansatzpunkte für das Verständnis der psychischen Folgen der Armut für Kinder und gibt zusammen mit gemeindepsychologischen Ansätzen wesentliche Impulse zur Gestaltung sinnvoller Hilfen. Schließlich werden beraterische Handlungsstrategien und Praxisbeispiele aus der Einzelfallhilfe vorgestellt.(DIPF/Orig.)
Abstract (English):Poverty includes more and more families with children. In Germany nearly every fifth child is affected by poverty. Poverty is a very hard risk for the development of children. The biographies of family living in poverty are reconstructed by representative materials of an educational counseling office in Munich which is engaged with social discrimination for 23 years. Studies of resilience are especially suited to explain the psychic impacts of poverty for children. In conjunction with the community psychology they offer impulses for the arrangement of efficient help. Finally the author presents different consulting strategies of conduct and practical examples of individual help.(DIPF/Orig.)
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Date of publication25.02.2010
CitationSeus-Seberich, Elfriede: Erziehungsberatung bei sozial benachteiligten Familien - In: Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 50 (2001) 4, S. 265-278 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-9222 - DOI: 10.25656/01:922
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