search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Inklusiver Unterricht - grundsätzliche Fragen und Ergebnisse einer explorativen Studie
Parallel titleInclusive instruction - questions and results of an explorative study
Authors
SourceEmpirische Sonderpädagogik 6 (2014) 2, S. 133-149 ZDB
Document  (303 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1869-4845; 1869-4934; 18694845; 18694934
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In einer Interviewstudie wurden 14 Kooperationspaare Klassenlehrperson - Förderlehrperson zur Umsetzung von inklusivem Unterricht befragt. Neben schon bekannten Themen wie die Zusammenarbeit der Lehrkräfte und die zur Verfügung stehenden Ressourcen ergab die Studie auch Ergebnisse, die in dem Inklusionsdiskurs noch wenig Eingang gefunden haben. Von den Förderlehrkräften wurden die Vor- und Nachteile von klassenintegrierten versus separierten Fördersituationen thematisiert und damit verbunden die Frage diskutiert, ob inklusiver Unterricht gleichzeitig inklusiv und effektiv sein kann. Zudem berichteten die befragten Personengruppen von unterschiedlichen Herausforderungen. Während für die Klassenlehrpersonen der Umgang mit der leistungsmäßigen Heterogenität eine große Herausforderung ist, ist es für Förderlehrkräfte vor allem die Teamarbeit sowie die Aufgabe, bei den Klassenlehrpersonen eine Haltungsänderung im Sinne einer positiven Einstellung zur Inklusion erreichen zu können. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In an interview study, 14 collaborative teams from inclusive classrooms (classroom teacher and special education teacher) were interviewed about their inclusive teaching practices. Besides well-known and frequently discussed topics like teacher cooperation and resources, the study raises an issue, which is rarely part of the current debate on inclusion in German speaking countries: Special education teachers question, whether it is possible to be as effective while being inclusive. In addition, teachers identify different challenges. For classroom teachers, students' heterogeneity with respect to achievement is demanding. For special education teachers, cooperation with classroom teachers - especially fostering an attitude towards inclusion - is most challenging. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication30.07.2014
CitationPool Maag, Silvia; Moser Opitz, Elisabeth: Inklusiver Unterricht - grundsätzliche Fragen und Ergebnisse einer explorativen Studie - In: Empirische Sonderpädagogik 6 (2014) 2, S. 133-149 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-92497 - DOI: 10.25656/01:9249
export files

share content at social platforms