details
Original Title |
Repräsentanz, psychische Struktur und Verhaltensprobleme im Vorschulalter |
---|---|
Parallel title | Mental representation, psychic structure, and behaviour problems in preschool children |
Authors | Juen, Florian; Beneckel, Cord; Wyl, Agnes von; Schick, Andreas; Cierpka, Manfred |
Source | Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 54 (2005) 3, S. 191-209 |
Document | full text (495 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Kognitiver Prozess; Unbewusstes; Psychodiagnostisches Interview; Kind; Spielverhalten; Verhaltensauffälligkeit; Kindergartenkind |
sub-discipline | Educational Psychology Early Childhood Education and Care |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0032-7034; 00327034 |
Language | German |
Year of creation | 2005 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Psychische Auffälligkeiten in Form von problematischem Verhalten und emotionalen Problemen werden mit inneren Repräsentanzen und Merkmalen der psychischen Struktur in Zusammenhang gesehen. Im Unterschied zu Erwachsenen liegen für Kinder bisher kaum diesbezügliche empirische Untersuchungen vor. Anhand von Spielinterviews (MacArthur Story Stem Battery) wurden Inhaltsthemen (als indirekte Widerspiegelung von Repräsentanzen), Strukturindikatoren sowie Prozessmerkmale von 73 Kindergartenkindern erhoben und mit Verhaltenseinschätzungen der Eltern und Erzieherinnen in Zusammenhang gebracht. Es zeigte sich eine Vielzahl von Zusammenhängen, insbesondere zwischen Strukturindikatoren und Prozessmerkmalen einerseits und Verhaltenseinschätzungen andererseits. Die Ergebnisse werden inhaltlich und unter methodenkritischen Gesichtspunkten diskutiert.(DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Mental health problems in terms of deviant behaviour and emotional problems are assumed in context with mental representations and indicators of internal psychic structure. In distinction to adults there is little empirical research concerning this matter. On the basis of Childrens’ Play Narratives (MacArthur Story Stem Battery) we collected data about content-themes, structural indicators and process criteria of 73 preschool children and implicated these information with behaviour ratings of parents and kindergarden teachers. Many correlations were found particularly with structural indicators, process criteria and behaviour ratings. The results are discussed both with respect to content and methodical aspects.(DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie Jahr: 2005 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 12.04.2010 |
Citation | Juen, Florian; Beneckel, Cord; Wyl, Agnes von; Schick, Andreas; Cierpka, Manfred: Repräsentanz, psychische Struktur und Verhaltensprobleme im Vorschulalter - In: Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 54 (2005) 3, S. 191-209 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-9627 - DOI: 10.25656/01:962 |