search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Evaluation des Faustlos-Curriculums für den Kindergarten
Parallel titleEvaluation of the Faustlos-Curriculum for Kindergartens
Authors
SourcePraxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 55 (2006) 6, S. 459-474 ZDB
Document  (476 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0032-7034; 00327034
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Mit Faustlos liegt erstmals ein evaluiertes Gewaltpräventions-Curriculum für den Kindergarten vor. Das Programm basiert auf der Förderung sozial-emotionaler Kompetenzen. Die drei Einheiten des Curriculums sind in insgesamt 28 Lektionen unterteilt, die von eigens fortgebildeten Erzieherinnen durchgeführt werden. Die Ergebnisse einer Prä-Post-Studie mit sieben Interventions- und sieben Vergleichskindergärten (N = 124 Kinder im Alter von 4;5 bis 6 Jahren) belegen, dass Faustlos zu deutlichen Verbesserungen der sozial-kognitiven Gewaltpräventionskompetenzen von Kindern führt und das Ausmaß an verbalen Aggressionen signifikant reduziert.(DIPF/Orig.)
Abstract (English):In this control group study the Faustlos-Kindergarten version was evaluated. This violence prevention program is based on strengthening social-emotional competences in children. The results of the pre-post-study in 7 intervention and 7 control kindergartens (N = 124 children aged 4;5–6 years) show significant improvements in the childrens’ social-emotional competences and significant reduction of aggressive behavior in the Faustlos groups in contrast to the controls.(DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication16.03.2010
CitationSchick, Andreas; Cierpka, Manfred: Evaluation des Faustlos-Curriculums für den Kindergarten - In: Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 55 (2006) 6, S. 459-474 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-9765 - DOI: 10.25656/01:976
export files

share content at social platforms