details
Original Title |
Evaluation des Faustlos-Curriculums für den Kindergarten |
---|---|
Parallel title | Evaluation of the Faustlos-Curriculum for Kindergartens |
Authors | Schick, Andreas; Cierpka, Manfred |
Source | Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 55 (2006) 6, S. 459-474 |
Document | full text (476 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Aggression; Gewalt; Kindergarten; Soziale Kompetenz; Therapie; Programmevaluation; Kindergartenkind; Gewaltprävention; Ergebnis; Prävention |
sub-discipline | Empirical Educational Research Early Childhood Education and Care |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0032-7034; 00327034 |
Language | German |
Year of creation | 2006 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Mit Faustlos liegt erstmals ein evaluiertes Gewaltpräventions-Curriculum für den Kindergarten vor. Das Programm basiert auf der Förderung sozial-emotionaler Kompetenzen. Die drei Einheiten des Curriculums sind in insgesamt 28 Lektionen unterteilt, die von eigens fortgebildeten Erzieherinnen durchgeführt werden. Die Ergebnisse einer Prä-Post-Studie mit sieben Interventions- und sieben Vergleichskindergärten (N = 124 Kinder im Alter von 4;5 bis 6 Jahren) belegen, dass Faustlos zu deutlichen Verbesserungen der sozial-kognitiven Gewaltpräventionskompetenzen von Kindern führt und das Ausmaß an verbalen Aggressionen signifikant reduziert.(DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In this control group study the Faustlos-Kindergarten version was evaluated. This violence prevention program is based on strengthening social-emotional competences in children. The results of the pre-post-study in 7 intervention and 7 control kindergartens (N = 124 children aged 4;5–6 years) show significant improvements in the childrens’ social-emotional competences and significant reduction of aggressive behavior in the Faustlos groups in contrast to the controls.(DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie Jahr: 2006 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 16.03.2010 |
Citation | Schick, Andreas; Cierpka, Manfred: Evaluation des Faustlos-Curriculums für den Kindergarten - In: Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 55 (2006) 6, S. 459-474 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-9765 - DOI: 10.25656/01:976 |