search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Geschlechterordnung als institutionelle Abwehr. Untersuchungen zur Einführung der Koedukation an einer katholischen Mädchenschule
Parallel titleThe arrangement of the sexes as an institutional defence mechanism. Studies on the introduction of co-education at a Catholic girls’ school
Author
SourceMoser, Vera [Hrsg.]; Rendtorff, Barbara [Hrsg.]: Riskante Leben? Geschlechterordnungen in der Reflexiven Moderne. Opladen u.a. : Verlag Barbara Budrich 2012, S. 117-130. - (Jahrbuch Frauen- und Geschlechterforschung in der Erziehungswissenschaft; 8)
Document  (2.584 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-86649-468-8; 9783866494688
LanguageGerman
Year of creation
review statusPublishing House Lectorship
Abstract (German):Der Beitrag beschreibt den Einfluss schulkultureller Transformationsprozesse auf die Entstehung von Geschlechtsrollenstereotypen. Auf der Basis einer empirischen Fallstudie kann gezeigt werden, dass ungelöste Widersprüche auf der Ebene der Schulkultur durch schematische Konstruktionen der Zweigeschlechtlichkeit verdeckt und von einer reflektierenden Auseinandersetzung ferngehalten werden können. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The article describes the influence of cultural transformation at school on the formation of sex-role-stereotypes. On the basis of an empirical case study it can be shown that gender constructions at school can be used to mask structural inconsistencies within the school culture and to isolate these inconsistencies from conscious reflection. (DIPF/Orig.)
is part of:Riskante Leben? Geschlechterordnungen in der Reflexiven Moderne
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication16.12.2014
CitationLey, Michael: Geschlechterordnung als institutionelle Abwehr. Untersuchungen zur Einführung der Koedukation an einer katholischen Mädchenschule - In: Moser, Vera [Hrsg.]; Rendtorff, Barbara [Hrsg.]: Riskante Leben? Geschlechterordnungen in der Reflexiven Moderne. Opladen u.a. : Verlag Barbara Budrich 2012, S. 117-130. - (Jahrbuch Frauen- und Geschlechterforschung in der Erziehungswissenschaft; 8) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-99414 - DOI: 10.25656/01:9941
export files

share content at social platforms