Suche

Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Detailanzeige

Originaltitel
Konzert-Community als Community of Practice. Jugendliche als Outsider, Newcomer und Experten in klassischen Konzerten
ParalleltitelThe concert-community as a community of practice. Young people as outsiders, newcomers, and experts in classical concerts
Autor
OriginalveröffentlichungWeidner, Verena [Hrsg.]; Rolle, Christian [Hrsg.]: Praxen und Diskurse aus Sicht musikpädagogischer Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2019, S. 87-102. - (Musikpädagogische Forschung; 40)
Dokument (1.428 KB)
Lizenz des Dokumentes Deutsches Urheberrecht
Schlagwörter (Deutsch)
Teildisziplin
DokumentartAufsatz (Sammelwerk)
ISBN978-3-8309-4048-7; 978-3-8309-9048-2; 9783830940487; 9783830990482
SpracheDeutsch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Englisch):This article tries to develop a deeper understanding of the role of young people attending a classical concert. To describe the socio-cultural structure of a concert community, the theoretical concept of a community of practice by Etienne Wenger (2006) is applied. By comparing the three fundamental characteristics domain, community, and practice with a fictitious concert community, the study has shown that the theory of community of practice can be used for a description of a concert community. As a second step, empirical data from narrative interviews with young people were included in the study. The results showed that young people in a concrete concert community take up the roles of newcomers or outsiders and can experience conflicts with other audience members. The final thoughts raise ideas as to how music education in school can support a positive concert experience for young people. (DIPF/Orig.)
Beitrag in:Praxen und Diskurse aus Sicht musikpädagogischer Forschung
Statistik
Prüfsummen
Bestellmöglichkeit
Eintrag erfolgte am24.09.2020
QuellenangabeBernhofer, Andreas: Konzert-Community als Community of Practice. Jugendliche als Outsider, Newcomer und Experten in klassischen Konzerten - In: Weidner, Verena [Hrsg.]; Rolle, Christian [Hrsg.]: Praxen und Diskurse aus Sicht musikpädagogischer Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2019, S. 87-102. - (Musikpädagogische Forschung; 40) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-207069 - DOI: 10.25656/01:20706
Dateien exportieren

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen