search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Steuerung der koordinierten Weiterentwicklung der Hochschulinstitutionen der Lehrerinnen- und Lehrerbildung: Möglichkeiten und Grenzen der COHEP
Authors
SourceBeiträge zur Lehrerbildung 28 (2010) 2, S. 224-232 ZDB
Document  (149 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0259-353X; 0259353X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag der Hochschulinstitutionen für Lehrerinnen- und Lehrerbildung (insbesondere der pädagogischen Hochschulen) zusammen mit der COHEP an die Steuerung der Bildungsentwicklung wird am Beispiel der Strategiearbeit der COHEP, der Arbeitsbezüge zu Bildungsverwaltung und Bildungspraxis sowie am Beispiel des ‹Bildungsmonitorings Schweiz› diskutiert. Zu berücksichtigen ist dabei die spezifische strukturelle und rechtliche Ausgangslage, welche den Rahmen für die Koordinationsarbeit der COHEP absteckt. Um von allen Steuerungsakteuren aus Bildungspolitik, Bildungspraxis und Bildungswissenschaft als relevante Partnerinnen für pädagogische, lehrerprofessionelle als auch wissenschaftliche Expertise wahrgenommen zu werden, müssen diese Lehrerbildungsinstitutionen (unter der Koordination durch die COHEP) entsprechendes steuerungsrelevantes Know-how aufbauen und ‹mediativ› wirken.
Abstract (English):The contribution of the tertiary level teacher training institutions (in particular the universities of teacher education) and COHEP to the governance of educational development is discussed, taking as examples COHEP's strategic planning, the working relationship with educational administration and practice, and «Education Monitoring in Switzerland» («Bildungsmonitoring Schweiz»). Particular note should be taken of the specific structural and legal conditions which determine the framework for COHEP's coordination work. In order to be perceived by all those concerned with governance in the fields of educational policy, practice and science as relevant partners with expertise in matters relating to all aspects of teacher training, both practical and academic, the teacher training institutions (under COHEP’s coordination) must build up a body of know-how on governance and assume a mediatory role.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication04.05.2017
CitationRosenberg, Sonja; Stadelmann, Willi: Steuerung der koordinierten Weiterentwicklung der Hochschulinstitutionen der Lehrerinnen- und Lehrerbildung: Möglichkeiten und Grenzen der COHEP - In: Beiträge zur Lehrerbildung 28 (2010) 2, S. 224-232 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-137451 - DOI: 10.25656/01:13745
export files

share content at social platforms