search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Unsicherheit im Lehrerberuf als Ursache mangelnder Lehrerkooperation? Eine Systematisierung des aktuellen Forschungsstandes auf Basis des transaktionalen Stressmodells
Authors
SourceZeitschrift für Pädagogik 56 (2010) 5, S. 761-778 ZDB
Document  (4.881 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der vielfach beklagte Mangel an Lehrerkooperation in deutschen Schulen wird in der Forschungsliteratur u.a. mit der sog. Unsicherheit des Lehrerberufes erklärt. Dieser Artikel systematisiert die bisherigen Befunde der schulbezogenen Unsicherheitsforschung mittels des transaktionalen Stressmodells nach Lazarus (1991) und bietet so einen Einstieg in dieses, in der deutschsprachigen Forschung bislang unterrepräsentierte Themengebiet. Die Nützlichkeit dieses Unsicherheitsmodells für die Formulierung von komplexen Forschungshypothesen und die Interpretation von empirischen Daten wird an einer Reanalyse des PISA-2003 l PLUS Datensatzes exemplarisch aufgezeigt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In research literature, the often lamented lack of teacher cooperation at German schools is explained by the so-called uncertainty of the teaching profession. The authors develop a systematization of the present results of school-related research on uncertainty on the basis of the transactional model of stress according to Lazarus (1991), thus providing a gateway to this topic, which has so far been underrepresented in German-language research. The usefulness of this model of uncertainty for the formulation of complex research hypotheses and for the interpretation of empirical data is illustrated on the basis of a re-analysis of the record of PISA-2003 l Plus. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication05.03.2013
CitationSoltau, Andreas; Mienert, Malte: Unsicherheit im Lehrerberuf als Ursache mangelnder Lehrerkooperation? Eine Systematisierung des aktuellen Forschungsstandes auf Basis des transaktionalen Stressmodells - In: Zeitschrift für Pädagogik 56 (2010) 5, S. 761-778 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-71692 - DOI: 10.25656/01:7169
export files

share content at social platforms