search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Wie verhalten sich Eltern beim Schriftspracherwerb ihrer Kinder? Fünf Fallbeispiele
Parallel titleHow do parents behave towards the emerging literacy of their children? Five case studies
Author
SourceUnterrichtswissenschaft 17 (1989) 2, S. 156-175 ZDB
Document  (897 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Das Verhalten der Eltern (vor allem der Mütter) beim Schriftspracherwerb ihrer Kinder wurde in fünf Einzelfallstudien beobachtet. Der Beobachtungszeitraum erstreckte sich jeweils über mehrere Jahre. Erfaßt wurden das häusliche Anregungsmilieu, die Reaktionen der Eltern auf ein frühes Lese- und Schreibinteresse ihrer Kinder, die Art der Hausaufgabenhilfe (produktorientiert oder prozeßorientiert) und emotionale Reaktionen auf die Lese- und Schreibleistungen der Kinder. Die verschiedenen Anregungs- und Verhaltensmuster werden beschrieben. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Parental (predominantly maternal) behavior towards the emerging literacy of their children was observed in five single-case studies covering a period of severals years. Observed were environmental stimulation, parents’ reactions toward a child's early interest in reading and writing, parental help with the child’s homework (stressing either the product or the cognitive processes involved), and parents’ emotional reactions toward their children’s achievements in reading and spelling. Several patterns of environmental stimulation and parental behaviour are described. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication18.06.2025
CitationScheerer-Neumann, Gerheid: Wie verhalten sich Eltern beim Schriftspracherwerb ihrer Kinder? Fünf Fallbeispiele - In: Unterrichtswissenschaft 17 (1989) 2, S. 156-175 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-296486 - DOI: 10.25656/01:29648
export files

share content at social platforms