peDOCS - Open Access publications for educational science and educational research
Welcome to peDOCS, the repository for educational scientific literature. We offer a continusouly growing stock of publications (currently 30.619) you can access free of charge. Please use the browse or search functionalities on this site when looking for documents. If you are an author and wish to make your publication accessible and persistently archive it on peDOCS, please first read our information for authors. If you as an author or publisher/data provider wish to co-operate with peDOCS, you can find information here and contact us.
Publications listed
At a glance: Democratic education
-
- Partizipation an ganztägigen Grundschulen. Forschungsstand und erste Eindrücke aus einer empirischen Erhebung
- Coelen, Thomas; Wagener, Anna Lena (2009)
-
- "Design your Education". Zur Bedeutung einer hochschuldidaktischen Fortbildung für Lehrerbildner:innen für das Lehren und Lernen in einer Hochschullernwerkstatt
- Tänzer, Sandra; Berger, Marcus; Schulze, Hendrikje; Tucholka, Isabell (2024)
Latest publications
-
- Gewalt an Schulen. Öffentliche Diskussion und erziehungswissenschaftliche Forschung
- Tillmann, Klaus-Jürgen
- (1997)
-
- Der andere Campe. Selbstbewußtsein, Mobilität, Visionen
- Schmitt, Hanno
- (1997)
-
- Einhundert Jahre "Die Deutsche Schule"
- Herrlitz, Hans-Georg
- (1997)
-
- Gegen den Abbau des Sozialstaates und eine Bildungsreform ohne politisches Bewußtsein
- Weiland, Dieter; Heuser, Christoph; Dörger, Ursula; Köpke, Andreas
- (1997)
-
- Final report on the DFG-Project ConnectedKids - Socialisation in a changing media environment (ConKids)
- Kammerl, Rudolf; Lampert, Claudia
- (2025)
News
24.09.2024
pedocs on Mastodon
pedocs now hosts its own Mastodon channel, where you can find current topics concerning education science literature in Open Access format. A cross-posting on X will be operated for a transition period before we will post news exclusively on Mastodon.
28.08.2024
At a glance on the topic of democratic education
From now on, three random publications from the field of democratic education will be displayed in our category 'at a glance'. New titles are listed each time the homepage is called up.
19.04.2024
DJI brochures and WiFF publications new at pedocs
In cooperation with the German Youth Institute (DJI), the DJI brochures as well as the publications created as part of the Weiterbildungsinitiative Frühpädagogische Fachkräfte (WiFF) are now available at pedocs.
Currently on Mastodon
2025-12-16
Veranstaltungshinweis: 17.12.25, 17-18 Uhr
Beyond Institutional Boundaries: Shadow Libraries as Commons and the Future of Knowledge Preservation
https://t1p.de/2c5yp
Anlässlich der Veranstaltung zu shadow libraries, möchten wir Ihnen den Text von Malte Ebner von Eschenbach, Stephanie Freide & Stefan Rundel vorstellen. Sie erklären den Prozess des wiss. Publizierens von der Wissensproduktion & Erkenntnisgenerierung bis zur Veröffentlichung.
https://t1p.de/5iqfg
2025-12-15
Veranstaltungshinweis: 17.12.25, 15-16 Uhr
Kompetenznetzwerk für Bibliometrie: How to read network maps
https://t1p.de/l3tzi
Anlässlich der o.g. Veranstaltung zu network maps, möchten wir den Text von Kaspar Gubler vorstellen. Er erklärt die Methodik und Umsetzung einer Netzwerkanalyse am Beispiel einer prosopographischen Datenbank mit rund 200.000 Studenten europäischer Universitäten (1200–1800).
https://t1p.de/eun61
#OpenAccess #Workshop #peDOCS #networkmaps #bibliometrie
2025-12-11
Veranstaltungshinweis: 11.12.25, 10-11:30 Uhr
Das Paradox der Offenheit – Open Science und wissenschaftliche Integrität (Quo Vadis 2025)
https://t1p.de/2ymeu
Anlässlich der o.g. Veranstaltung, möchten wir Ihnen den Text von Britta Kohler, Laura Gauch und Nora Katenbrink vorstellen. Sie befassen sich mit der (nicht erlaubten) Nutzung Künstlicher Intelligenz durch Studierende.
https://t1p.de/6pkc1
#OpenAccess #Workshop #peDOCS #KI
2025-12-10
Open Access Veranstaltungen, die diesen Monat stattfinden:
https://t1p.de/0ahig
11.12. 10-11:30h
Das Paradox der Offenheit – Open Science & wissenschaftliche Integrität
17.12. 10-12h
Online-Workshop: Lizenzverträge verstehen & sicher gestalten – Grundlagen für Bibliothekar*innen
17.12. 15-16h
Kompetenznetzwerk für Bibliometrie: How to read network maps
17.12. 17-18h
Open Divide Lectures: Beyond Institutional Boundaries: Shadow Libraries as Commons & the Future of Knowledge Preservation
2025-12-09
Die #StockholmDeclaration fordert eine Reform des wissenschaftlichen Publikationssystems. Zentrale Punkte sind u. a. die Stärkung gemeinnütziger, akademisch kontrollierter Publikationsmodelle, qualitätsorientierte Bewertungssysteme sowie unabhängige Maßnahmen zur Erkennung und Vermeidung wissenschaftlicher Fehlpraktiken.
Declaration:
https://t1p.de/2chvk
Plattform-Seite:
https://t1p.de/i5wgx
Interview:
https://t1p.de/mb8wo
#ScholarlyPublishing #ResearchIntegrity




