search

Advanced Search

Inhalt

peDOCS - Open Access publications for educational science and educational research

Welcome to peDOCS, the repository for educational scientific literature. We offer a continusouly growing stock of publications (currently 30.592) you can access free of charge. Please use the browse or search functionalities on this site when looking for documents. If you are an author and wish to make your publication accessible and persistently archive it on peDOCS, please first read our information for authors. If you as an author or  publisher/data provider wish to co-operate with peDOCS, you can find information here and contact us.


News

24.09.2024
pedocs on Mastodon
pedocs now hosts its own Mastodon channel, where you can find current topics concerning education science literature in Open Access format. A cross-posting on X will be operated for a transition period before we will post news exclusively on Mastodon.

28.08.2024
At a glance on the topic of democratic education
From now on, three random publications from the field of democratic education will be displayed in our category 'at a glance'. New titles are listed each time the homepage is called up.  

19.04.2024
DJI brochures and WiFF publications new at pedocs
In cooperation with the German Youth Institute (DJI), the DJI brochures as well as the publications created as part of the Weiterbildungsinitiative Frühpädagogische Fachkräfte (WiFF) are now available at pedocs.  

Currently on Mastodon

2025-12-11

Veranstaltungshinweis: 11.12.25, 10-11:30 Uhr
Das Paradox der Offenheit – Open Science und wissenschaftliche Integrität (Quo Vadis 2025)
t1p.de/2ymeu

Anlässlich der o.g. Veranstaltung, möchten wir Ihnen den Text von Britta Kohler, Laura Gauch und Nora Katenbrink vorstellen. Sie befassen sich mit der (nicht erlaubten) Nutzung Künstlicher Intelligenz durch Studierende.
t1p.de/6pkc1


2025-12-10

Open Access Veranstaltungen, die diesen Monat stattfinden:
t1p.de/0ahig

11.12. 10-11:30h
Das Paradox der Offenheit – Open Science & wissenschaftliche Integrität

17.12. 10-12h
Online-Workshop: Lizenzverträge verstehen & sicher gestalten – Grundlagen für Bibliothekar*innen

17.12. 15-16h
Kompetenznetzwerk für Bibliometrie: How to read network maps

17.12. 17-18h
Open Divide Lectures: Beyond Institutional Boundaries: Shadow Libraries as Commons & the Future of Knowledge Preservation


2025-12-09

Die fordert eine Reform des wissenschaftlichen Publikationssystems. Zentrale Punkte sind u. a. die Stärkung gemeinnütziger, akademisch kontrollierter Publikationsmodelle, qualitätsorientierte Bewertungssysteme sowie unabhängige Maßnahmen zur Erkennung und Vermeidung wissenschaftlicher Fehlpraktiken.
Declaration:
t1p.de/2chvk

Plattform-Seite:
t1p.de/i5wgx

Interview:
t1p.de/mb8wo


2025-12-06

Micha Brumlik thematisiert die pädagogische und politische Verantwortung im Umgang mit der nationalsozialistischen Vergangenheit, insbesondere nach Auschwitz. Er setzt sich kritisch mit Erich Weniger auseinander, einem Pädagogen, dessen Haltung und Schriften im Kontext des Zweiten Weltkrieges und der frühen Bundesrepublik unter anderem die Unfähigkeit zum Trauern und die Kälte in der Erziehung widerspiegeln.
t1p.de/e9re2


2025-12-05

Brumlik argumentiert, dass pädagogische Theorie sich nicht auf fertige gesellschaftliche Utopien stützen darf. Hannah Arendts Konzept der Natalität dient ihm dabei als Schlüssel: Zukunft entsteht nicht durch Entwürfe totaler Ordnung, sondern durch die Offenheit, die jedes Kind in die Welt bringt.
t1p.de/2qqjb


share content at social platforms