search

Advanced Search

Inhalt

peDOCS - Open Access publications for educational science and educational research

Welcome to peDOCS, the repository for educational scientific literature. We offer a continusouly growing stock of publications (currently 29.385) you can access free of charge. Please use the browse or search functionalities on this site when looking for documents. If you are an author and wish to make your publication accessible and persistently archive it on peDOCS, please first read our information for authors. If you as an author or  publisher/data provider wish to co-operate with peDOCS, you can find information here and contact us.


News

24.09.2024
pedocs on Mastodon
pedocs now hosts its own Mastodon channel, where you can find current topics concerning education science literature in Open Access format. A cross-posting on X will be operated for a transition period before we will post news exclusively on Mastodon.

28.08.2024
At a glance on the topic of democratic education
From now on, three random publications from the field of democratic education will be displayed in our category 'at a glance'. New titles are listed each time the homepage is called up.  

19.04.2024
DJI brochures and WiFF publications new at pedocs
In cooperation with the German Youth Institute (DJI), the DJI brochures as well as the publications created as part of the Weiterbildungsinitiative Frühpädagogische Fachkräfte (WiFF) are now available at pedocs.  

Currently on Mastodon

2025-07-02

Katrin Gabriels Studie zeigt anhand videobasierter Beobachtungen in Deutsch und Mathematik, wie Klassenführung und Unterrichtsklima im Anfangsunterricht wirken sowie deren Einfluss auf Leistung und Selbstkonzept.


pedocs.de/frontdoor.php?source


2025-06-30

Wie unterscheiden sich Lehramtsstudierende und erfahrene Lehrkräfte im Erkennen von Unterrichtsstörungen? Ann-Sophie Grub, Antje Biermann und Roland Brünken analysieren Eye-Tracking-Studien zur professionellen Wahrnehmung von Klassenführung – mit Fokus auf „Noticing“ und „Reasoning“.


pedocs.de/frontdoor.php?source


2025-06-28

Welche Potenziale bieten VR, MR und 360°-Videos für die Klassenführung? Marcel Capparozza & Jessica Kathmann analysieren empirische Studien zur Wirksamkeit digitaler Lernumgebungen im Lehramtsstudium.

pedocs.de/frontdoor.php?source


2025-06-27

Johannes König und Morena Lebens entwickeln ein videobasiertes Verfahren zur Erfassung von Classroom Management-Expertise bei Lehrkräften. Anhand dreier kognitiver Dimensionen – Genauigkeit der Wahrnehmung, holistische Wahrnehmung und Handlungsbegründung– zeigen sie, wie professionelles Wissen und Können messbar wird.

champ.ly/05NQ3ySa


2025-06-24

Gino Casale, Sarah Strauß, Thomas Hennemann und Johannes König prüfen ein videobasiertes Testverfahren zur Erfassung professioneller Expertise mit zufriedenstellender Generalisierbarkeit.


pedocs.de/frontdoor.php?source


share content at social platforms