Detailanzeige
Originaltitel |
Evolution und Entwicklung. Zur evolutionstheoretischen Fundierung einer Theorie formaler Bildung in der Dritten Welt |
---|---|
Paralleltitel | Evolution and development |
Autor | Lenhart, Volker |
Originalveröffentlichung | Wulf, Christoph [Hrsg.]: Im Schatten des Fortschritts. Gemeinsame Probleme im Bildungsbereich in Industrienationen und Ländern der Dritten Welt. Saarbrücken; Fort Lauderdale : Breitenbach 1985, S. 61-69. - (SSIP-Bulletin; No. 55) |
Dokument | Volltext (564 KB) |
Lizenz des Dokumentes | Deutsches Urheberrecht |
Schlagwörter (Deutsch) | Evolutionstheorie; Formale Bildung; Dritte Welt; Entwicklung; Westliche Welt |
Teildisziplin | Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft |
Dokumentart | Aufsatz (Sammelwerk) |
ISBN | 3-88156-300-8; 3881563008 |
Sprache | Deutsch |
Erscheinungsjahr | 1985 |
Begutachtungsstatus | (Verlags-)Lektorat |
Abstract (Englisch): | The contribution of theories of sociocultural evolution to the foundation of a theory of formal education in Third World countries is assessed. Objections to evolutionary universalism in the social sciences saying that the paradigm does not treat correctly the specific values of Third World countries are partly accepted. The "colonialization of everyday life" was not a metaphor for people in developing societies but direct life experience. Taking this historical reality as a guideline for the application of evolution theory in analyzing the situation of schools in Third World countries, the results are grouped under the categories of (1) institutionalization of formal education, (2) orientation and forms of educational action, (3) the contribution of formal education to development and societal change. (DIPF/Orig.) |
Abstract (Französisch): | Les théories de l'évolution socio-culturelle seront révisées sous l'aspect de leur rélevance à une théorie d'une éducation formelle dans le Tiers Monde. Pour commencer, on prend très au sérieux les objections contre un évolutionisme universel dans les sciences sociales, qui ne peut jamais refléter les valeurs au cultures du Tiers Monde; mais on les modifie. Les éléments d'une théorie de l'évolution socio-culturelle, qui ont une importance pour le champ de l'action éducative, seront présentés et formulés en respect de la situation scolaire des pays du Tiers Monde - sous condition, que la "colonisation du quotidien" n'est pas métaphorique, mais réalité pour les societés de ces pays. Les résultats de cette révision seront présentés sous l'aspect 1) de l'institutionalisation de l'éducation formelle, 2) de l'orientation de l'action éducative et des formes de l'action, 3) de la contribution de l'éducation formelle dans les Tiers Monde à un changement social et au développement. (DIPF/Orig.) |
Beitrag in: | Im Schatten des Fortschritts. Gemeinsame Probleme im Bildungsbereich in Industrienationen und Ländern der Dritten Welt |
Statistik | Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument |
Prüfsummen | Prüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis |
Bestellmöglichkeit | Kaufmöglichkeit prüfen in buchhandel.de |
Eintrag erfolgte am | 18.01.2008 |
Quellenangabe | Lenhart, Volker: Evolution und Entwicklung. Zur evolutionstheoretischen Fundierung einer Theorie formaler Bildung in der Dritten Welt - In: Wulf, Christoph [Hrsg.]: Im Schatten des Fortschritts. Gemeinsame Probleme im Bildungsbereich in Industrienationen und Ländern der Dritten Welt. Saarbrücken; Fort Lauderdale : Breitenbach 1985, S. 61-69. - (SSIP-Bulletin; No. 55) - URN: urn:nbn:de:0111-opus-13811 - DOI: 10.25656/01:1381 |