Suche

Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Detailanzeige

Aufsatz (Zeitschrift) zugänglich unter
URN:
DOI:
Titel
Practical significance of item misfit in educational assessments
Autoren GND-ID; GND-ID ORCID
OriginalveröffentlichungApplied psychological measurement 41 (2017) 5, S. 388-400 ZDB
Dokument  (478 KB)
Lizenz des Dokumentes Deutsches Urheberrecht
Schlagwörter (Deutsch)Item-Response-Theory; Korrelation; Leistungsmessung; Rasch-Modell; Schülerleistung; Schülerleistungstest; Testkonstruktion; Testtheorie; Validität
TeildisziplinEmpirische Bildungsforschung
Pädagogische Psychologie
DokumentartAufsatz (Zeitschrift)
SpracheEnglisch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Englisch):Testing item fit is an important step when calibrating and analyzing item response theory (IRT)-based tests, as model fit is a necessary prerequisite for drawing valid inferences from estimated parameters. In the literature, numerous item fit statistics exist, sometimes resulting in contradictory conclusions regarding which items should be excluded from the test. Recently, researchers argue to shift the focus from statistical item fit analyses to evaluating practical consequences of item misfit. This article introduces a method to quantify potential bias of relationship estimates (e.g., correlation coefficients) due to misfitting items. The potential deviation informs about whether item misfit is practically significant for outcomes of substantial analyses. The method is demonstrated using data from an educational test. (DIPF/Orig.)
zusätzliche URLsDOI: 10.1177/0146621617692978
StatistikAnzahl der Zugriffe auf dieses Dokument Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument
PrüfsummenPrüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis
Eintrag erfolgte am08.08.2018
QuellenangabeKöhler, Carmen; Hartig, Johannes: Practical significance of item misfit in educational assessments - In: Applied psychological measurement 41 (2017) 5, S. 388-400 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-156084 - DOI: 10.25656/01:15608
Dateien exportieren

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)