Suche

Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Detailanzeige

Aufsatz (Sammelwerk) zugänglich unter
URN:
OriginaltitelWider einer Ästhetik (im Dienst) der Gewalt. Kulturwissenschaftliche Impulse zu einem musikpädagogischen Problem
ParalleltitelOpposing aesthetics that serve violent ends: The impulses of cultural studies to move toward a music-educational approach to challenges
Autor
OriginalveröffentlichungCvetko, Alexander J. [Hrsg.]; Rolle, Christian [Hrsg.]: Musikpädagogik und Kulturwissenschaft. 1. Aufl. Münster; New York : Waxmann 2017, S. 105-118. - (Musikpädagogische Forschung; 38)
Dokument
Schlagwörter (Deutsch)Ästhetik; Musikpädagogik; Kulturwissenschaft; Propaganda; Video; Einfluss; Jugendlicher; Identitätsbildung
TeildisziplinFachdidaktik/musische Fächer
DokumentartAufsatz (Sammelwerk)
ISBN978-3-8309-3661-9
SpracheDeutsch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Englisch):Throughout history, Jihadist Anasheed are not the first attempts to incite violence through musical culture. However, the Jihad propaganda has reached new levels, not so much in terms of their narrative, but more particularly in terms of the sheer quantity of material being disseminated via internet videos (set to Anasheed) and also in terms of its extremely brutal content. This paper discusses how these combinations of sound, image and message can be viewed as a cultural text. In doing so, varying approaches of cultural studies, in particular the so called cultural turns, are referenced. Thus, we can illustrate the limitations of ethnically fixated viewpoints. Instead, it becomes more effective to use the insights which cultural studies provide as impulses to solve a more general problem in education that is also a challenge in the area of music education – namely, youths who are prone to violence. Ultimately, the question posed is how we can constructively understand and deal with the reality that music can be a key factor in the development and potential radicalisation of personal and cultural identity. (DIPF/Orig.)
Beitrag in:Musikpädagogik und Kulturwissenschaft
Statistik Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument
PrüfsummenPrüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis
BestellmöglichkeitKaufmöglichkeit prüfen in buchhandel.de
Eintrag erfolgte am03.07.2018
Empfohlene ZitierungKruse, Andreas: Wider einer Ästhetik (im Dienst) der Gewalt. Kulturwissenschaftliche Impulse zu einem musikpädagogischen Problem - In: Cvetko, Alexander J. [Hrsg.]; Rolle, Christian [Hrsg.]: Musikpädagogik und Kulturwissenschaft. 1. Aufl. Münster; New York : Waxmann 2017, S. 105-118. - (Musikpädagogische Forschung; 38) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-156284
Dateien exportieren

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)