Suche

Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Detailanzeige

Aufsatz (Zeitschrift) zugänglich unter
URN:
DOI:  
Titel
Interconnected literacy practices. Exploring classroom work with literature in adult second language education
Autor ORCID
OriginalveröffentlichungEuropean journal for Research on the Education and Learning of Adults 11 (2020) 1, S. 45-63 ZDB
Dokument
Lizenz des Dokumentes Lizenz-Logo 
Schlagwörter (Deutsch)Erwachsenenbildung; Schreib- und Lesefähigkeit; Alphabetisierung; Zweitsprachenerwerb; Lesen; Literaturunterricht; Unterrichtsbeobachtung; Strategie; Studie; Textarbeit; Schwedisch; Fremdsprachiger Spracherwerb; Aufzeichnung; Roman; Unterrichtsgespräch; Schweden
TeildisziplinErwachsenenbildung / Weiterbildung
Fachdidaktik/Sprache und Literatur
DokumentartAufsatz (Zeitschrift)
ISSN2000-7426
SpracheEnglisch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Englisch):Previously, there has been little research conducted on how teachers and adult second language learners negotiate the challenge of reading authentic novels in the target language. This qualitative classroom study explores literacy practices in adult intermediate second language instruction, involving two teachers and their diverse student groups over four weeks of work with literature. The material has been generated during weekly book discussions, through observations, voice recordings and the collection of texts and other teaching materials. The result shows a strong orientation towards meaning-making, which was scaffolded by the teachers directing attention to language, style and narrative structure. Thus, different kinds of literacy practices were interconnected. Although practices of critical text analysis were not prioritised by the participant teachers, it is shown how the students used their diverse experiences and knowledge to read both ‘with’ and ‘against’ the grain of the text. Implications for teaching and steering documents are discussed. (DIPF/Orig.)
weitere Beiträge dieser ZeitschriftEuropean journal for Research on the Education and Learning of Adults Jahr: 2020
StatistikAnzahl der Zugriffe auf dieses Dokument Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument
PrüfsummenPrüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis
Eintrag erfolgte am28.02.2020
Empfohlene ZitierungWalldén, Robert: Interconnected literacy practices. Exploring classroom work with literature in adult second language education - In: European journal for Research on the Education and Learning of Adults 11 (2020) 1, S. 45-63 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-188430 - DOI: 10.3384/rela.2000-7426.rela9202
Dateien exportieren

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)