Suche

Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Detailanzeige

Aufsatz (Zeitschrift) zugänglich unter
URN:
DOI:  
Titel
Signposts of change in the landscape of adult basic education in Austria. A telling case
Autoren GND-ID; GND-ID ORCID; GND-ID ORCID
OriginalveröffentlichungEuropean journal for Research on the Education and Learning of Adults 11 (2020) 1, S. 91-107 ZDB
Dokument
Lizenz des Dokumentes Lizenz-Logo 
Schlagwörter (Deutsch)Erwachsenenbildung; Grundbildung; Kritische Pädagogik; Bildungstradition; Triangulation; Interview; Literaturanalyse; Österreich
TeildisziplinErwachsenenbildung / Weiterbildung
DokumentartAufsatz (Zeitschrift)
ISSN2000-7426
SpracheEnglisch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Englisch):Drawing on a strongly grassroots and expertise-supported development in the field of adult basic education in Austria, this paper traces the current shift to politically motivated interventions. The article is based on a methodologically triangulated case study based on interviews (part 1), review of theory (part 2), and document analysis (part 3). It unveils a unique spirit of empowerment and emancipation in Austrian adult basic education. This spirit currently seems to be at risk. The authors identified five signposts of a changing landscape showing a strong tendency towards impact orientation in terms of employability and upskilling: (1) Standardisation and one of its unintended consequences (2) Technocracy over expertise (3) Narrowing the curriculum (4) Teaching supersedes facilitating (5) Research and development – disliked. In order to preserve the tradition within the framework of adult basic education, the authors emphasise the importance of raising informed and critical voices. (DIPF/Orig.)
weitere Beiträge dieser ZeitschriftEuropean journal for Research on the Education and Learning of Adults Jahr: 2020
StatistikAnzahl der Zugriffe auf dieses Dokument Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument
PrüfsummenPrüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis
Eintrag erfolgte am28.02.2020
Empfohlene ZitierungCennamo, Irene; Kastner, Monika; Schlögl, Peter: Signposts of change in the landscape of adult basic education in Austria. A telling case - In: European journal for Research on the Education and Learning of Adults 11 (2020) 1, S. 91-107 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-188466 - DOI: 10.3384/rela.2000-7426.rela9204
Dateien exportieren

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)