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Aufsatz (Zeitschrift) zugänglich unter
URN:
Titel
Deutsche Hochschulen als neue 'Transnational Player'. Zwischenbilanz einer politischen Initiative zum Aufbau gebührenpflichtiger Studiengänge im Ausland
Autor GND-ID
OriginalveröffentlichungTertium comparationis 12 (2006) 2, S. 189-211 ZDB
Dokument
Schlagwörter (Deutsch)Bildungsangebot; Bildungsmarkt; Förderungsmaßnahme; Internationalisierung; Akademische Bildung; Hochschulpolitik; Studiengebühren; Studiengang; Studieninhalt; Hochschulwesen; Fallbeispiel; Deutscher Akademischer Austauschdienst; Ausland; Deutschland; Kairo; Singapur
TeildisziplinHochschulforschung und Hochschuldidaktik
Bildungsorganisation, Bildungsplanung und Bildungsrecht
DokumentartAufsatz (Zeitschrift)
ISSN0947-9732
SpracheDeutsch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Englisch):The article presents an interim balance of the German government's initiative to stimulate the participation of national universities in transnational education. In order to improve the visibility of German higher education on the global level, since 2001 the government financially supports the setting up of study programmes in non-EU countries. Exporting universities are expected to charge study fees at a level that allows the programmes to gradually become self-financing. First, the article sketches the political rationale of the government programme and summarizes major programme characteristics, including the presentation of key data. Second, organisational and academic aspects of the nearly 90 study programmes which have already been set up are highlighted. Third, overall programme information is illustrated by means of the description of two major projects (The German Institute of Science and Technology in Singapore and the German University Cairo). The two case studies not only provide an insight into the implementation of the government initiative, but also into the role of transnational education for the development of higher education in the receiving countries. As a conclusion, the author argues that the programme successfully markets German higher education. Most of the projects, however, will need continued financial support to survive. From an academic point of view, some of the study programmes developed for foreign markets would deserve a re-import to Germany. (DIPF/Orig.)
weitere Beiträge dieser ZeitschriftTertium comparationis Jahr: 2006
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Eintrag erfolgte am07.07.2020
Empfohlene ZitierungLanzendorf, Ute: Deutsche Hochschulen als neue 'Transnational Player'. Zwischenbilanz einer politischen Initiative zum Aufbau gebührenpflichtiger Studiengänge im Ausland - In: Tertium comparationis 12 (2006) 2, S. 189-211 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-29749
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