Detailanzeige
Aufsatz (Zeitschrift) zugänglich unter
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-321294
DOI: 10.25656/01:32129; 10.3224/ezw.v35i2.06
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-321294
DOI: 10.25656/01:32129; 10.3224/ezw.v35i2.06
Originaltitel |
Wissenschaft als Aufgabe in der Demokratie. Zum Kerncurriculum der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) 2024 |
---|---|
Paralleltitel | The task of science in democracy. On the German Educational Research Association's (GERA) core curriculum for educational studies 2024 |
Autor |
Windheuser, Jeannette ![]() ![]() |
Originalveröffentlichung | Erziehungswissenschaft 35 (2024) 69, S. 53-64 ![]() |
Dokument | Volltext (189 KB) |
Lizenz des Dokumentes |
|
Schlagwörter (Deutsch) | Erziehungswissenschaft; Kerncurriculum; Wissenschaft; Demokratie; Wissenschaftsverständnis; Studium |
Teildisziplin | Allgemeine Erziehungswissenschaft Hochschulforschung und Hochschuldidaktik |
Dokumentart | Aufsatz (Zeitschrift) |
ISSN | 0938-5363; 1862-5231; 09385363; 18625231 |
Sprache | Deutsch |
Erscheinungsjahr | 2024 |
Begutachtungsstatus | (Verlags-)Lektorat |
Abstract (Englisch): | In 2024, the GERA published a new curriculum for educational studies and justified the revision with the challenge of countering anti-democratic movements, among other things. Against this backdrop, the article explores the 2024 curriculum’s political and educational implications and its academic concept. It discusses whether the curriculum achieves its goals of enabling education in the medium of science and assuming social and democratic responsibility. The discussion is based on a perspective of the university which, as a social institution, can only realize its mission in democracy by defending its freedom. (DIPF/Orig.) |
weitere Beiträge dieser Zeitschrift | Erziehungswissenschaft Jahr: 2024 |
Statistik | ![]() |
Prüfsummen | Prüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis |
Eintrag erfolgte am | 17.12.2024 |
Quellenangabe | Windheuser, Jeannette: Wissenschaft als Aufgabe in der Demokratie. Zum Kerncurriculum der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) 2024 - In: Erziehungswissenschaft 35 (2024) 69, S. 53-64 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-321294 - DOI: 10.25656/01:32129; 10.3224/ezw.v35i2.06 |