Detailanzeige
| Originaltitel |
Musik als Praxis aus dem Blickwinkel einer Phänomenologie der Partizipation |
|---|---|
| Paralleltitel | Music as human practice in the perspective of phenomenological participation |
| Autor |
Rora, Constanze |
| Originalveröffentlichung | Cvetko, Alexander J. [Hrsg.]; Rolle, Christian [Hrsg.]: Musikpädagogik und Kulturwissenschaft. 1. Aufl. Münster; New York : Waxmann 2017, S. 165-179. - (Musikpädagogische Forschung; 38) |
| Dokument | Volltext (20.012 KB) |
| Lizenz des Dokumentes | Deutsches Urheberrecht |
| Schlagwörter (Deutsch) | Musikpädagogik; Musizieren; Partizipation |
| Teildisziplin | Allgemeine Erziehungswissenschaft Fachdidaktik/musisch-künstlerische Fächer |
| Dokumentart | Aufsatz (Sammelwerk) |
| ISBN | 978-3-8309-3661-9; 9783830936619 |
| Sprache | Deutsch |
| Erscheinungsjahr | 2017 |
| Begutachtungsstatus | Peer-Review |
| Abstract (Englisch): | Starting from the perspective of embodied cognitive science, the understanding of literature and music can be described as a form of participation. From this perspective, understanding is conceived as a nonverbal enactive process. The music pedagogical approach of David J. Elliott (1995) seems to use this perspective by focusing on music as practice. Musical understanding here means knowing-in-action and reflecting-in-action. The discussed comprehension of the nonverbal and enactive character of musical practice may contribute to an extension of the music pedagogical concept of participation (Orgass, 2007). (DIPF/Orig.) |
| Beitrag in: | Musikpädagogik und Kulturwissenschaft |
| Statistik | |
| Prüfsummen | Prüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis |
| Bestellmöglichkeit | Kaufmöglichkeit prüfen in buchhandel.de |
| Eintrag erfolgte am | 05.07.2018 |
| Quellenangabe | Rora, Constanze: Musik als Praxis aus dem Blickwinkel einer Phänomenologie der Partizipation - In: Cvetko, Alexander J. [Hrsg.]; Rolle, Christian [Hrsg.]: Musikpädagogik und Kulturwissenschaft. 1. Aufl. Münster; New York : Waxmann 2017, S. 165-179. - (Musikpädagogische Forschung; 38) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-156325 - DOI: 10.25656/01:15632 |