Detailanzeige
| Titel |
Momente musikalischer Sozialisation |
|---|---|
| Autor |
Klüppelholz, Werner |
| Originalveröffentlichung | Behne, Klaus-E. [Hrsg.]: Einzeluntersuchungen. Laaber : Laaber-Verlag 1980, S. 146-177. - (Musikpädagogische Forschung; 1) |
| Dokument | Volltext (2.216 KB) |
| Lizenz des Dokumentes | Deutsches Urheberrecht |
| Schlagwörter (Deutsch) | Musik; Biografie; Sozialisation; Musikalische Sozialisation; Musikalische Entwicklung; Musikhören; Musizieren; Musikunterricht; Instrumentalspiel; Singen <Mus>; Chor; Chorsingen; Tanz; Konzertbesuch; Familie; Schule; Peer Group; Massenmedien; Studium; Einfluss; Präferenz; Klassik; Oper; Popmusik; Schlager; Jazz; Rockmusik; Emotion; Ästhetische Bildung; Interview; Empirische Untersuchung |
| Teildisziplin | Fachdidaktik/musisch-künstlerische Fächer |
| Sonstige beteiligte Institutionen | Arbeitskreis Musikpädagogische Forschung |
| Dokumentart | Aufsatz (Sammelwerk) |
| ISBN | 3-9215-1855-5; 3921518555 |
| Sprache | Deutsch |
| Erscheinungsjahr | 1980 |
| Begutachtungsstatus | (Verlags-)Lektorat |
| Abstract (Englisch): | Which are the aspects of individual biography that lead to a person's involvement with music of any kind? 19 amateur singers, students of music and various concert-goers (aged between 18-40; 27,7 being the average age) were questioned as to their individual musical tastes, regarding family background and the influence of school, peer-group and mass-media as agents of socialisation. The findings suggest, that a stable preference for classical music is a product of primary socialisation, usually brought about by identification with one of the parents. A stable preference for pop-music is acquired as part of secondary socialisation under the influence of the peer-group. In both cases personal influence seems to be far more effective than the media. Any musical activity tends to grow increasingly stable when supported by outside impulses. Two non-musical aspects, i.e. the role of music as means of social opposition and the functional logic of music in itself, can also reinforce musical activities. Emotional contiguity is a pre-condition for the development of aesthetic preferences. The only way that school seems to have a part in musical socialisation is by way of practical musical activities. (DIPF/Orig.) |
| Beitrag in: | Einzeluntersuchungen |
| Statistik | |
| Prüfsummen | Prüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis |
| Bestellmöglichkeit | Kaufmöglichkeit prüfen in buchhandel.de |
| Eintrag erfolgte am | 11.07.2022 |
| Quellenangabe | Klüppelholz, Werner: Momente musikalischer Sozialisation - In: Behne, Klaus-E. [Hrsg.]: Einzeluntersuchungen. Laaber : Laaber-Verlag 1980, S. 146-177. - (Musikpädagogische Forschung; 1) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-247384 - DOI: 10.25656/01:24738 |