search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
Original Title
Luhmann und die Folgen. Vom Nutzen der neueren Systemtheorie für die Erwachsenenpädagogik
Parallel titleLuhmann and the consequences. On the applicability of recent system theory to adult education
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 41 (1995) 4, S. 599-614 ZDB
Document
License of the document In copyright
Keywords (German)Pädagogik; Psychologie; Didaktik; Technologischer Wandel; Systemtheorie; Erwachsenenbildung; Sozialpädagogik; Erwachsener; Luhmann, Niklas
sub-disciplineGeneral Educational Science
Adult Education / Further Education
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Zunächst wendet sich der Beitrag einer "versäumten Debatte" zu, indem die "Fragen an die Pädagogik", mit denen Luhmann und Schorr das Fach seit den 70er Jahren konfrontieren, im Blick auf die Erwachsenenbildung aufgegriffen und diskutiert werden. Insbesondere wird dabei auf die Frage nach der Leitdifferenz und den Vorwurf des Technologiedefizits eingegangen. Im Anschluß daran werden aber auch Fragen, die sich aus einer autopoietisch gewendeten Systemtheorie ergeben, diskutiert. Es handelt sich um die Frage nach der Möglichkeit von Interventionen in autopoietische psychische und soziale Systeme einerseits und die Frage nach einer Erwachsenendidaktik des Lebendigen andererseits. (DIPF/Text übernommen)
Abstract (English):To begin with, the author turns to a "neglected debate" by taking up the questions with which both Luhmann and Schorr have confronted pedagogics since the seventies and discusses their impact on adult education. In this, the question of the index difference and the reproach of a technological deficit are dealt with in detail. In the following, however, the author also discusses questions arising from the recently developed system-theoretical concept of autopoiesis, namely, the question of the possibility to intervene in autopoietical psychic and social systems, on the one hand, and the question of a didactics of life in adult education, on the other. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 1995
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication01.12.2015
Suggested CitationArnold, Rolf: Luhmann und die Folgen. Vom Nutzen der neueren Systemtheorie für die Erwachsenenpädagogik - In: Zeitschrift für Pädagogik 41 (1995) 4, S. 599-614 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-105175
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)