search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Original Title
Exodus und Pädagogik. Die Exodus-Erzählung als Grundmuster der kritischen Bildungstheorie Heydorns
Parallel titleExodus and pedagogics
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 42 (1996) 2, S. 255-275 ZDB
Document
License of the document In copyright
Keywords (German)Bildung; Bildungstheorie; Pädagogik; Kultur; Lehrer; Geschichte <Histor>; Exodus; Politik; Judentum; Praxisbezug; Heydorn, Heinz-Joachim
sub-disciplineHistory of Education
General Educational Science
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Exodus-Erzählung ist nicht nur die "große Erzählung" für die abendländische Befreiungsgeschichte, sie ist auch konstitutiv für die abendländische Pädagogik. Diese These wird in Hinblick auf das Verhältnis von Politik und Bildung in der kritischen Bildungstheorie Heydorns entfaltet. Durch die Unterscheidung zwischen politischer und pädagogisch-religiöser Lesart der Exodus-Erzählung ergeben sich Einsichten in die grundlegende Bedeutung der geschichtlichen Hoffnung für die pädagogische Praxis. Die Verheißung des Exodus als Ursprung der geschichtlichen Hoffnung bildet die Grundlage aller nicht-affirmativen Bildungstheorie im abendländischen Kulturraum. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The tale of the Exodus is not only the "great story" of the Occidental history of liberation, it is also a constituent element of Western educational theory. This thesis is evolved with regard to the relation of politics and education in H.-J. Heydorn's critical theory of education. By differentiating between an educational-religious interpretation of the Exodus story and a political reading, the author emphasizes the fundamental significance of historical hope for the educational practice. The promise of the Exodus as the origin of historical hope forms the basis for all nonaffirmative educational theories in Occidental culture. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 1996
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication12.08.2015
Suggested CitationTitz, Ewald: Exodus und Pädagogik. Die Exodus-Erzählung als Grundmuster der kritischen Bildungstheorie Heydorns - In: Zeitschrift für Pädagogik 42 (1996) 2, S. 255-275 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-106559
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)