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Original Title
Rückkehr in die Heimat. Zur schulischen und sozialpsychologischen Situation griechischer Schüler nach der Remigration
Parallel titleThe return home. The educational and socio-psychological situation of Greek pupils after remigration
Authors ;
SourceZeitschrift für Pädagogik 40 (1994) 1, S. 147-170 ZDB
Document  (2.203 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)Schulwesen; Schülerverhalten; Schulleistung; Remigration; Ausland; Schüler; Psychosoziale Situation; Psychosoziale Belastung; Empirische Untersuchung; Griechenland
sub-disciplineCurriculum and Teaching / School Pedagogy
Educational Sociology
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Dieser Aufsatz berichtet über die Ergebnisse einer umfassenden empirischen Untersuchung zur Schulsituation griechischer Kinder und Jugendlicher, die aus der BRD in ihre Heimat zurückgewandert sind. An Stichproben aus Grundschulen und Sekundarstufen wird überprüft, welche Probleme in den Schulleistungen und im psychosozialen Befinden bei Rückkehrern im Vergleich zu Einheimischen auftreten. Die Informationen über jeden Schüler enthalten mehrere Perspektiven: Lehrerurteil, Einschätzung durch die Mitschüler, Selbstkonzept sowie Schulleistungsindikatoren. Es zeigt sich, daß die Rückkehrerkinder schulisch im Rückstand liegen sowie eine Reihe psychosozialer Belastungen aufweisen, die je nach Remigrationszeitpunkt, Geschlecht etc, unterschiedlich ausgeprägt sind. Unproblematisch verläuft die Rückkehr in die Heimat und die schulische Integration nur, wenn sie vor dem 8. Lebensjahr erfolgt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The authors report the results of a comprehensive empirical study on the school Situation of Greek children and adolescents who remigrated from Germany into their home country. On the basis of random sarnples taken in primary and secondary schools, they inquirc into the problems regarding school achievement and the psychosocial condition of remigrants compared to locals. The Information on each Student comprises several dimensions: teacher judgement, assessment by schoolmates, self-concept, and indicators of school-achievement. It is shown that the children of remigrants lag behind as regards school achievement and manifest psychosocial strain which differs aecording to the date of remigration, the gender etc. The return to the home country and Integration into the school takes an unproblematic course only if remigration takes place before the age of eight. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 1994
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Date of publication31.05.2016
CitationHopf, Diether; Hatzichristou, Chryse: Rückkehr in die Heimat. Zur schulischen und sozialpsychologischen Situation griechischer Schüler nach der Remigration - In: Zeitschrift für Pädagogik 40 (1994) 1, S. 147-170 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-108330 - DOI: 10.25656/01:10833
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