search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
DOI:
Original Title
Die Plastizität des Nervensystems. Konsequenzen für die Pädagogik
Parallel titleThe plasticity of the neuro-system. Possible consequences for pedagogics
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 40 (1994) 2, S. 229-246 ZDB
Document  (1.633 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)Erziehung; Pädagogik; Individualität; Verhalten; Anthropologie; Natur; Nervensystem; Sehen; Sprachentwicklung
sub-disciplineGeneral Educational Science
Educational Psychology
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Rolle von Umwelteinflüssen auf den Erwerb von Sinnesleistungen und Sprachkompetenz wird anhand von Deprivationsexperimenten aufgezeigt. Die so erläuterte Plastizität des Nervensystems beschränkt sich für Teilfunktionen auf kritische Phasen der Kindheit. Nach diesen ist das Gehirn für diese Funktion nicht mehr lernfähig. Neuroanatomische Studien stützen die Feststellung, daß Potentialitäten des Gehirns genetisch vorgegeben, aber teilweise in ihrer selektiven Ausprägung umweltabhängig sind. Daraus werden Schlußfolgerungen für die pädagogische Verantwortung in kritischen Phasen der Erziehung gezogen. Werden diese Phasen nicht genutzt, so sind sie unwiederbringlich vertan. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The role of environmental influences on the acquisition of sensory powers and linguistic competence is revealed by rneans of deprivation experiments. The shown plasticity of the neurosystem is - for partial functions - limited to critical phases of childhood. After these phases, the brain is no longer able to fully acquire thcse functions. Neuro-anatomical studies support the finding that potentialities of the brain are genetically determined, but that they are also partly dependent on the environment as regards their selective character. Consequences are drawn with regard to educational responsibility for critical phases of development. If no use is made of these phases, they are irretrievably wasted. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 1994
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication13.06.2016
CitationDichgans, Johannes: Die Plastizität des Nervensystems. Konsequenzen für die Pädagogik - In: Zeitschrift für Pädagogik 40 (1994) 2, S. 229-246 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-108373 - DOI: 10.25656/01:10837
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)