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Determinanten von Bildungsdifferenzen in Deutschland. Lehren und Grenzen der PISA-Studie
Authors ;
SourceBildungsforschung 11 (2014) 1, S. 1-16 ZDB
Document  (782 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)PISA <Programme for International Student Assessment>; Bildungsdefizit; Bildungspolitik; Soziale Ungleichheit; Bildungsniveau; Determinante; Einflussfaktor; Jahr 2006; Bildungswesen; Leistungsmessung; Deutschland
sub-disciplineSocial Work and Social Pedagogy
Educational Sociology
Document typeArticle (journal)
ISSN1860-8213
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die PISA-Studien haben zu einer intensiven Bildungsdebatte beigetragen. In Deutschland werden Bildungsdifferenzen häufig singulär durch Bildungspolitik oder durch soziale Ungleichheit erklärt. Anhand von PISA-Daten (2006) werden Determinanten des Bildungsniveaus und ihre relative Erklärungskraft analysiert. Es wird gezeigt, dass Migrationshintergrund, soziale Schicht, Schüler-Lehrkräfte-Verhältnis und regionale Faktoren das Kompetenzniveau beeinflussen, wobei ein Interaktionseffekt von Migration und Schicht die Wirkung verstärkt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The PISA-studies have immensely affected the education debate. Educational differences within Germany are often singularly explained by education policy or social inequality. The study analyses determinants of educational success by PISA-data (2006). The results show that migration background, social class, student-teacher-ratio and regional factors have an impact on students’ competence. The interaction of migration and social inequality increases the effect. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalBildungsforschung Jahr: 2014
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Date of publication30.10.2015
CitationDebuschewitz, Pia; Bujard, Martin: Determinanten von Bildungsdifferenzen in Deutschland. Lehren und Grenzen der PISA-Studie - In: Bildungsforschung 11 (2014) 1, S. 1-16 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-113961 - DOI: 10.25656/01:11396
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