details
Title |
Determinanten von Bildungsdifferenzen in Deutschland. Lehren und Grenzen der PISA-Studie |
---|---|
Authors | Debuschewitz, Pia; Bujard, Martin |
Source | Bildungsforschung 11 (2014) 1, S. 1-16 |
Document | full text (782 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | PISA <Programme for International Student Assessment>; Bildungsdefizit; Bildungspolitik; Soziale Ungleichheit; Bildungsniveau; Determinante; Einflussfaktor; Jahr 2006; Bildungswesen; Leistungsmessung; Deutschland |
sub-discipline | Social Work and Social Pedagogy Educational Sociology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 1860-8213; 18608213 |
Language | German |
Year of creation | 2014 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die PISA-Studien haben zu einer intensiven Bildungsdebatte beigetragen. In Deutschland werden Bildungsdifferenzen häufig singulär durch Bildungspolitik oder durch soziale Ungleichheit erklärt. Anhand von PISA-Daten (2006) werden Determinanten des Bildungsniveaus und ihre relative Erklärungskraft analysiert. Es wird gezeigt, dass Migrationshintergrund, soziale Schicht, Schüler-Lehrkräfte-Verhältnis und regionale Faktoren das Kompetenzniveau beeinflussen, wobei ein Interaktionseffekt von Migration und Schicht die Wirkung verstärkt. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The PISA-studies have immensely affected the education debate. Educational differences within Germany are often singularly explained by education policy or social inequality. The study analyses determinants of educational success by PISA-data (2006). The results show that migration background, social class, student-teacher-ratio and regional factors have an impact on students’ competence. The interaction of migration and social inequality increases the effect. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Bildungsforschung Jahr: 2014 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 30.10.2015 |
Citation | Debuschewitz, Pia; Bujard, Martin: Determinanten von Bildungsdifferenzen in Deutschland. Lehren und Grenzen der PISA-Studie - In: Bildungsforschung 11 (2014) 1, S. 1-16 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-113961 - DOI: 10.25656/01:11396 |