search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Bildung und Bindung - eine ambivalente unsicher-vermeidende oder sichere Beziehung?
Parallel titleEducation and attachment – an ambivalent, insecure-avoiding or secure relationship?
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 59 (2013) 6, S. 858-867 ZDB
Document  (727 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Pädagogisches Handeln ist u. a. durch Nähe und Distanz geprägt. Was haben sich Bildungsforschung und Bindungsforschung in diesem Zusammenhang zu sagen? Herausgearbeitet werden der verschiedene Zugang zum Lernenden in beiden Disziplinen, die divergierenden erkenntnisleitenden Interessen, aber auch die Möglichkeiten eines für beide Seiten fruchtbaren Dialogs. Die allgemein pädagogischen Überlegungen sind daran interessiert, die sozio-kognitive und die sozio-emotionale Entwicklung von Menschen zu thematisieren und die emotionale Förderung und soziale Interaktion in Bildungsprozessen als Ziel und Mittel von pädagogischem Handeln zu begründen. Hierbei können sichere Beziehungen zwischen diesen beiden sehr verschiedenen Disziplinen hilfreich sein. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Pedagogical action is, among other things, characterized by proximity and distance. What do research on education and research on attachment have to tell each other in this context? It is shown that the two disciplines differ in their approach to the learner, that they have divergent cognition-inducing interests, but that they also offer the opportunity for a fruitful dialogue between the two sides. The general pedagogical considerations focus on topicalizing the socio-cognitive and socio-emotional development of people and on substantiating the emotional promotion and social interaction in educational processes as both aim and means of pedagogical action. In this respect, secure relations between these two highly disparate disciplines can be rather helpful. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication06.04.2016
CitationTippelt, Rudolf: Bildung und Bindung - eine ambivalente unsicher-vermeidende oder sichere Beziehung? - In: Zeitschrift für Pädagogik 59 (2013) 6, S. 858-867 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-119998 - DOI: 10.25656/01:11999
export files

share content at social platforms