search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Title
Führung einer Hochschule in einer Matrixorganisation.– Erfahrungen und Folgerungen
Author
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 28 (2010) 2, S. 303-317 ZDB
Document
Keywords (German)Pädagogische Hochschule; Hochschulleitung; Führungskraft
sub-disciplineCurriculum and Teaching / School Pedagogy
Document typeArticle (journal)
ISSN0259-353X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Pädagogische Hochschule Zürich war in ihrer Pionierphase von 2002 bis 2010 in einer Matrixorganisation aufgestellt. Damit eröffnete sich die Möglichkeit, die Kompetenzen des wissenschaftlichen Personals flexibler und breiter zu nutzen. Die Matrixorganisation kann den Wissensaustausch fördern und dem wissenschaftlichen Personal vielfältige Karrieren innerhalb der Organisation eröffnen. Eine Matrixorganisation ist jedoch eine grosse Herausforderung für die Führungspersonen. Das Funktionieren der Organisation ist noch stärker als sonst von der klaren Definition der Kompetenzen und der Übernahme der Führungsrollen abhängig.
Abstract (English):In its pioneer phase from 2002 to 2010 the Zurich University of Teacher Education (PH Zürich) was set up in a matrix organization. This opened the potential to use the competencies of the scientific personnel more flexibly and more broadly. The matrix organization promotes knowledge exchange and opens to the scientific personnel various careers within the organization. A matrix organization is however a big challenge in terms of leadership. It depends even more than other forms of organisation on the clear definition of the leadership role and a strong role taking of its leaders.
other articles of this journalBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2010
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication04.05.2017
Suggested CitationZingg, Claudio: Führung einer Hochschule in einer Matrixorganisation.– Erfahrungen und Folgerungen - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 28 (2010) 2, S. 303-317 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-137535
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)