search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
Title
«Das geht doch auch ohne Methode».– Wenn Studierende datengestützt über Unterricht nachdenken
Authors ;
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 2, S. 196-202 ZDB
Document
License of the document In copyright
Keywords (German)Lehrerausbildung; Schulpraktikum; Datenerfassung; Datenanalyse; Grounded Theory
sub-disciplineCurriculum and Teaching / School Pedagogy
Document typeArticle (journal)
ISSN0259-353X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Ein Grundelement in der Ausbildung von Lehrpersonen ist die wissenschaftsorientierte Thematisierung der beruflichen Praxis. Es überrascht, dass es weder tiefer gehende Forschung noch umfassende Konzepte zur Anleitung der Studierenden in der Reflexion der beobachteten oder ausgeübten Berufspraxis gibt. Mit der Grounded-Theory-Methodologie skizziert der vorliegende Beitrag einen möglichen methodischen Ansatz zur systematischen Analyse von empirischen Daten aus der Berufspraxis von Unterrichtspraktika.
Abstract (English):The discussion of professional practice under the guidance of a theoretical approach is a basic element of teacher education programs. Surprisingly, there are neither detailed research findings on nor profound instruction-related concepts of how pre-service teachers can systematically reflect the practice they have observed or participated in. Based on aspects of the methodology of Grounded Theory, this article suggests one possibility for analyzing empirical data from professional practice in school internships.
other articles of this journalBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2016
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication04.03.2018
Suggested CitationLüthi, Katharina; Leonhard, Tobias: «Das geht doch auch ohne Methode».– Wenn Studierende datengestützt über Unterricht nachdenken - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 2, S. 196-202 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-139424
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)