search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Rousseau Revisited. Geschlecht als Kategorie in der Geschichte der Erziehung
Parallel titleRousseau revisited - gender as a category in the history of education
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 38 (1992) 6, S. 839-854 ZDB
Document  (1.287 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):An der Rezeption Rousseaus wird illustriert, was es bedeutet, Geschlecht als Kategorie erziehungshistorischer Forschung zu sehen oder nicht zu sehen. Neue Zeiten mit neuen Problemen und neuen Einsichten können ganz neue Lesarten hervorbringen. Nach einer knappen Skizze der Rousseau-Rezeption im etablierten pädagogischen Diskurs wird das daran gezeigt, wie Rousseau in der Frauenforschung der letzten fünfzehn Jahre gelesen wird. Da diese neue Lesart ihrerseits bestimmte Auslassungen hervorbringt, werden abschließend Desiderata erziehungshistorischer Frauenforschung zu Rousseau skizziert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The reception of Rousseau is analyzed in order to show the effects of either integrating or omitting gender as a category in research on educational history. New times with their new problems and new insights may well generate completely new interpretations. Following a short outline of the reading of Rousseau as reflected in the established pedagogical discourse, it is shown how Rousseau has been interpreted by feminist research of the last fifteen years. Since this new interpretation in turn leads to certain ommissions, the author, in a final part, sketches desiderata of feminist research on Rousseau within the framework of educational history. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication12.02.2018
CitationSchmid, Pia: Rousseau Revisited. Geschlecht als Kategorie in der Geschichte der Erziehung - In: Zeitschrift für Pädagogik 38 (1992) 6, S. 839-854 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-139811 - DOI: 10.25656/01:13981
export files

share content at social platforms