details
Original Title |
Berufsbezogene Curriculumreform. Reflexionen über Erträge und Desiderate eines pädagogischen Innovationsansatzes im Bereich der betrieblichen Berufsbildung |
---|---|
Parallel title | Curriculum innovations in the field of vocational education |
Authors | Pampus, Klaus ; Benner, Hermann |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 34 (1988) 6, S. 799-816 |
Document | full text (1.444 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Curriculum; Curriculumentwicklung; Ausbildungsordnung; Metallberuf; Betriebliche Berufsausbildung; Reform; Deutschland |
sub-discipline | Vocational Education and Training Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 1988 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | In dem Aufsatz wird nach Auswirkungen der durch S.B. Robinsohn vor 20 Jahren ausgelösten Curriculumdiskussion im Bereich der betrieblichen Berufsbildung gefragt. Es wird die These vertreten, daß hier wichtige Grundintentionen und Postulate der Curriculumreform realisiert worden sind. Verbessert wurden sowohl die Prozesse als auch die Produkte der Curriculumentwicklung. Am Beispiel der neuen Ausbildungsordnung für die industriellen Metallberufe werden die verschiedenen Phasen berufsbezogener Curriculumentwicklung erläutert. Im abschließenden Kapitel wird auf Desiderate und Defizite verwiesen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The topic of this article is the impact of curriculum discussion on vocational training in companies. This discussion was initiated in the Federal Republic of Germany by S.B. Robinsohn about 20 years ago. The authors postulate that essentials of the curriculum movement are realized in this special area. Processes and results of curriculum development were improved. The different steps of curriculum development in vocational training are described by means of the training regulations for the industrial metalworking occupations as an example. The final section lists weak points and deficiencies. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 1988 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 15.11.2019 |
Citation | Pampus, Klaus; Benner, Hermann: Berufsbezogene Curriculumreform. Reflexionen über Erträge und Desiderate eines pädagogischen Innovationsansatzes im Bereich der betrieblichen Berufsbildung - In: Zeitschrift für Pädagogik 34 (1988) 6, S. 799-816 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-144981 - DOI: 10.25656/01:14498 |