search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Globale Bildungsbewegungen - Wissensproduktionen verändern
Authors
SourceZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 39 (2016) 2, S. 17-22 ZDB
Document  (258 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0175-0488; 1434-4688; 01750488; 14344688
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Globales Lernen erfreut sich seit einigen Jahren großer Beliebtheit. Eine postkoloniale Perspektivierung deckt allerdings grundlegende Probleme auf. Der Beitrag skizziert grob die Ziele Globalen Lernens, um daran anschließend konkrete Bildungsangebote im Bereich des Globalen Lernens auf ihre Auseinandersetzung mit den Folgen historischer und gegenwärtiger Gewalt im Kontext von Kolonialisierungs- und Dekolonisierungsbewegungen hin zu befragen. Daran anschließend werden fragmentarisch postkoloniale pädagogische Ideen vorgestellt und eine kritische Supplementierung vorgeschlagen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Global learning has become quite popular. Scrutinized under a postcolonial perspective the authors will render some problems with the approach visible. After outlining roughly the aims of global learning they analyse some concrete examples focusing the legacies of historical global violence in the context of colonialism and decolonization. Subsequently, some postcolonial pedagogical ideas are presented. Finally, the authors propose a critical supplementation. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication27.03.2018
CitationCastro Varela, Maria do Mar; Heinemann, Alisha: Globale Bildungsbewegungen - Wissensproduktionen verändern - In: ZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 39 (2016) 2, S. 17-22 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-154474 - DOI: 10.25656/01:15447
export files

share content at social platforms