search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Original Title
Besatzungskinder in Deutschland nach 1945. Bildungs- und Differenzerfahrungen
Parallel titleOccupation children in germany after 1945. Educational experiences and experiences of difference
Author GND-ID
SourceZeitschrift für Pädagogik 62 (2016) 2, S. [224]-240 ZDB
Document
Keywords (German)Bildung; Biografieforschung; Soziale Beziehung; Geburtenentwicklung; Adoption; Kind; Autobiografie; Geschichte <Histor>; 2. Weltkrieg; Diskriminierung; Soziokulturelle Bedingung; Biografie; Besatzungsmacht; Schwarzer; Deutschland <1945-1949>; Deutschland-BRD
sub-disciplineHistory of Education
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Besatzungskinder waren für die Historische Bildungsforschung bislang kein Thema. In den Geschichts- und Kulturwissenschaften ist dagegen in den letzten Jahren verschiedentlich dazu geforscht worden, erziehungs- und bildungshistorische Fragestellungen stehen allerdings nicht im Zentrum dieser Untersuchungen. Der Beitrag rückt die lebensgeschichtlichen Erinnerungen von Menschen in den Fokus, die nach dem Zweiten Weltkrieg geboren wurden und deren Väter den alliierten Streitkräften angehörten. Auf der Basis zweier Autobiografien wird der Frage nachgegangen, wie diese Menschen ihr Aufwachsen und ihr soziokulturelles Umfeld in der westdeutschen Nachkriegszeit erlebten. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In recent years, children of the occupation have been the focus of a number of historical projects. Considering the wide array of results stemming from these studies, it is crucial to ask in which areas further research is still necessary. The article focuses on the autobiographical memories of people born in Germany after the Second World War whose fathers were members of the allied forces and intends to show how children of the occupation experienced their upbringing and sociocultural environment in post-war Germany. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 2016
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication22.02.2019
Suggested CitationKleinau, Elke: Besatzungskinder in Deutschland nach 1945. Bildungs- und Differenzerfahrungen - In: Zeitschrift für Pädagogik 62 (2016) 2, S. [224]-240 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-167477
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)